Bevalling als ‘performance art’

De Bushwick’s Microscope Gallery in New York wordt omgebouwd tot verloskamer. Performancekunstenaar Marni Kotak is ervan overtuigd dat het leven zelf het meest indringende kunstwerk is. Dat bracht haar er al eerder toe om de begrafenis van haar grootvader, de nacht dat ze ontmaagd werd op de achterbank van een blauwe Plymouth en haar jeugdige pogingen tot masturbatie met plastic zakjes vol warm water na te spelen. Nu is ze 36 en klaar voor haar grootste performance ooit: de geboorte van haar eerste kind.

Er zijn weinig kunstvormen zo schokkend en provocerend als performance art, vooral als het lichaam het belangrijkste medium is. ‘The Birth of Baby X’ brengt dan ook heftige reacties teweeg. Toegegeven, het project is een tikkeltje extreem, maar het weerspiegelt wel hoe intieme gebeurtenissen gedeeld worden in de hedendaagse cultuur. We plaatsen foto’s op facebook en twitteren vanuit de verloskamer. Toch ziet Kotak haar project niet als een uitbreiding van de sociale media, maar als een protest ertegen. ‘Hoe meer tijd mensen besteden aan sociale netwerksites en hoe minder aan authentieke ervaringen in de echte wereld, hoe meer ze het belang van hun eigen ervaring ontkennen’, zegt ze.

We mogen hopen dat bevalling van Kotak vlot verloopt en dat het voor haar en de toeschouwers een ontroerend moment wordt. Maar het klinkt wel een tikkeltje onpersoonlijk als ze het ‘de meest authentieke art performance’ noemt. En wat wordt de volgende performance? De opvoeding van Baby X (het kind zonder naam)? Is het een kind of een deel van haar carrière?

Bron(nen):   Salon  Bushwick