FNV tegen Albert Heijn: Geen guitige filiaalchef maar harde opjaagwereld (video)

Een opvallend harde aanval van de FNV tegen Albert Heijn. In onderstaand filmpje vertelt de vakbond het ‘andere verhaal’ over AH. De FNV bestrijdt het imago van  de ‘one big, happy family’ waar de AH-directie graag over spreekt.

Het is, aldus de FNV, zeker geen ‘vrolijke sprookjeswereld’ met in de hoofdrol  de immer goed geluimde filiaalchef Harry Piekema.

De vakbond  is hard over de werkomstandigheden in de Distributie Centra (DC’s) van AH: “Hier wordt iets weggemoffeld.” De medewerkers van  de DC’s ‘werken niet in een vrolijk fantasiefiliaal maar in gigantische, anonieme opslagfabrieken. De wereld van de opjaagbonussen’. Medewerkers ‘worden behandeld als robots’, aldus de FNV, die spreekt over een ‘jacht naar nog meer winst’.

Albert Heijn herkent zich niet in het filmpje, zegt woordvoerster Rianne van der Sar tegen de LevensmiddelenKrant.   Ze stelt dat er woensdag een gewoon regulier overleg heeft plaatsgevonden met de bonden over een nieuwe cao.

Volgens Albert Heijn is er ook geen sprake van  slechte arbeidsomstandigheden:  “We hebben onder de medewerkers in de dc’s een betrokkenheidsonderzoek uitgevoerd en daaruit blijkt dat ze tevreden zijn”, aldus Van der Sar in de LevensmiddelenKrant.

Bron(nen):   Levensmiddelenkrant  FNV  Nieuwsbank  

6 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. marianne martens

    gewoon heel goed kijken in de winkels en naar het personeel, het is het toppunt van het inhaleren van geld door Ahold/ aandeelhouders. Medewerkers, veelal aardige jongeren worden op-gejut en krijgen weinig betaald.De managers zijn op toerbeurt aanwezig/ rouleren w.s.in andere zaken. oudere lieve werknemers worden ontslagen of met een uitkering/ pensioen de laan uitgestuurd. Toelevering-bedrijven worden afgeknepen door minder geld te eisen/ vragen voor hun zware arbeid en hun producten.Stage – jongeren van een of andere HBO bekke, lieve jonge mensen af. De producten in de schappen zijn, zo veel, dat je als eenvoudig mens alleen maar kan denken:” Waarom zoveel en waarom zo slecht, behalve die paar biologische waren. Het bedrijf Ahold, denkt alleen maar aan winst en zijn aandeelhouders, het heeft nog de meer slechte uitstraling van voor “van der Hoeven en consorten”. Overigens de wijnen in de aanbieding zijn van zo’n slechte kwaliteit dat je ‘s ochtend blij bent,dat er geen gat in de maagwand is geslagen. Hiep! Hiep! Hoera! De werkomstandigheden zijn slecht/ slecht imago en beroerde reclame, De toelever- bedrijven worden afgeknepen .het is wekelijk onbegrijpelijk, ook voor mezelf, dat we er nog steeds blijven kopen. Ga toch naar Deen of de Vomar of Deka. Allemaal beter in hun kwaliteit.

  2. anne

    Jammer deze berichtgeving. Mijn ervaring is een hele andere. Onze zoon heeft de kans gekregen in een moeilijke periode om te werken bij AH. Waar hij op zijn school uitviel gaat het het werken bij AH heel erg goed. En dat is te danken aan de goede sfeer.
    AC

    • marianne martens

      dank voor uw bericht, gelukkig dat uw zoon zo goed en prettig bij AH werkt en dat hij er plezier in heeft.Je ziet de al werkende jongeren onderling inderdaad onderling veel plezier hebben.

      (in antwoord op anne)
    • JeroenMirck

      ‘Mijn zoon werkt zo leuk bij AH’ is een bijzonder slecht argument om de uitbuiting van flexwerkers weg te poetsen, Anne. Een typisch geval van ‘N=1’. Algemeen bekend is hoe Albert Heijn zijn toeleveranciers het mes op de keel zet. Waarom zouden ze dan anders omgaan met de eigen magazijnmedewerkers. Ahold is een beursgenoteerd bedrijf met winstmaximalisatie als primaire doelstelling. Gelukkig hebben we in Nederland nog vakbonden die dat durven aankaarten.

      (in antwoord op anne)
  3. Robert

    Logisch, AH is zijn toeleveranciers ook aan het uitpersen.
    Het eigen personeel komt natuurlijk ook aan de beurt,
    Dat gebeurd in meer bedrijven maar AH doet het wat geraffineerder en showt naar de
    buitenwereld “one happy family”.
    Dat heet dan weer gewoon marketing.

Reacties niet toegestaan