De trends voor sinterklaas: “Nostalgie is belangrijk”

In een tijd waarin we zijn vastgekluisterd aan laptop en smartphone, verlangen we naar de dingen die we vroeger deden. “Nostalgie speelt dit jaar een belangrijke rol in de cadeaukeuze,” legt Carolien van Brakel, speelgoedexpert van bol.com, uit in het AD.

Aan de verkoopcijfers kan ze zien welke cadeaus dit jaar populair zijn. Dat zijn met name bordspellen van vroeger, zoals Stratego, Risk en Monopolie. Ook ouderwets puzzelen is weer terug. “Niet alleen ouderen, maar ook kinderen gaan graag samen om de tafel om duizend puzzelstukjes in elkaar te leggen”, zegt Van Brakel.

Verder blijft klassiek speelgoed voor kinderen populair. “Barbie, Baby Born en Sylvanian Families staan deze feestdagen hoog op de verlanglijstjes van kinderen. Merken als Playmobil en Lego doen het onveranderd goed. Maar ook de zogeheten verrassingscadeaus scoren hoog. Vooral bij schoencadeautjes vinden kinderen het leuk om niet precies te weten wat ze krijgen. Bijvoorbeeld de minifiguren van L.O.L. Surprise.”

Volwassenen vragen sinterklaas vooral om smartwatches, Google Chromecasts, airfryers en elpees. “Cd’s kopen we bijna niet meer, maar langspeelplaten des te meer. Ook dat heeft weer met de retrotrend te maken”, zegt Marjolein Verkerk van bol.com. “Maar we zien ook dat onze klanten steeds meer voor duurzaam kiezen. Mooi voorbeeld is de sodastream waarmee je water bruisend kan maken. Dat scheelt een hoop plastic flessen.”