Hoe Wehkamp met woekerrente geld verdient

Journalist Jeroen van Bergeijk van De Volkskrant ontdekte undercover bij de klantenservice van Wehkamp dat het bedrijf er dol op is om klanten vol te stoppen met leningen. Of zoals Wehkamp dat noemt: ‘gespreid te betalen’. Tegen 14 procent rente.

Werken bij de klantenservice van Wehkamp is, zegt een collega, beter dan werken bij McDonalds. ‘Hier kunnen klanten je tenminste alleen uitschelden… en krijg je geen hamburgers naar je hoofd gegooid.’

Veel serieuze klagers bellen omdat ze geen geld hebben. Dat ‘gespreid betalen’ van Wehkamp is feitelijke een lening tegen die hoogste rente die legaal is: 14 procent. Pure winst dus voor het bedrijf. Maar als je een paar duizend euro schuld opbouwt en probeert af te lossen betaal je hoofdzakelijk rente en kon je pas na heeel lang van je lening af.

Een klant in nood kan veel beter proberen elders het hele opstaande bedra te lenen – en dan niet tegen een woekerrente – en de schuld bij Wehkamp afbetalen. Maar dat gaat de klantenservice van Wehkamp niemand vertellen. De uitgebuite klanten moeten wel blijven.

De slagon van Wehkamp: ‘We maken het leven van gezinnen in Nederland mooier en beter.’

Behalve voor gezinnen die klem zitten met ‘gespreid betalen’

Bron(nen):   De Volkskrant