ABN: Consumentenuitgaven niet eerder zo hard gedaald

De consumentenuitgaven in Nederland lopen door de coronacrisis fors terug. ABN Amro signaleert een ‘ongekende’ daling van 5 procent.

Daarbij rekent de bank er ook nog op dat de lockdown niet langer dan twee maanden zal duren, tot 12 mei dus. De daling van de consumentenuitgaven is veel groter dan tijdens de financiële crisis van 2008, toen de bestedingen met 2 procent terugliepen.

ABN berekent de omvang van de schok onder meer op basis van de uitgaven tijdens het paasweekeinde: er werd 22 procent minder gespendeerd dan een jaar eerder. Vooral warenhuizen en horeca hadden het zwaar, maar in het paasweekend was het ook in tuincentra en bouwmarkten een stuk rustiger. Voedingsspeciaalzaken en supermarkten profiteerden dan weer van de crisis. Ook is er de afgelopen weken dubbel zoveel online eten besteld.

Dat mensen minder geld uitgeven, is een van de belangrijkste oorzaken van de recessie: 45 procent van het totale bbp bestaat uit consumentenuitgaven, aldus de bank.