In memoriam: Pontiac

De misère bij General Motors is nu dermate groot dat niet alleen Opel in zijn voortbestaan wordt bedreigd, ook Pontiac is zo goed als dood. Pontiac, zo werd deze week in Detroit bekend gemaakt, gaat door als een ‘niche-brand’ en zal niet langer een aparte divisie zijn bij GM.
Voor de autoliefhebber is dit een harde boodschap. Pontiac was altijd het automerk dat zich allerminst bekommerde om de vraag in welke wagentje een huisvrouw haar boodschappen wil doen, maar richtte zich ondubbelzinnig op de macho die zijn auto als een verlengstuk zag van zijn hoogst eigen viriliteit. Advertentietekst in 1987: “We Build Excitement.” Advertentie in 1966 voor de GTO: “The Tiger Scores Again.” Tekst voor de Pontiac Firebird uit 1967: “Get A Firebird.” Dat werk.
Volgens autokenners en Pontiac-liefhebber is de manier waarop men erin is geslaagd het merk kapot te maken, exemplarisch voor de handelwijze van GM. Want het succesvolle pad voor het maken van spannende wagens had natuurlijk nooit mogen worden verlaten. Pontiac stond lange tijd voor performance, snelheid en sexappeal, en wie haalde het in godnaam in zijn hoofd om deze ingrediënten los te laten? Nog in 1984 werden zo 850.000 auto’s per jaar verkocht en er was geen enkele reden om te twijfelen aan de formule.
Maar ziet, om redenen van kostenbesparing ging GM er eind vorige eeuw toe over om Cadillacs, Chevrolets, Buicks en GMC’s steeds meer op elkaar te laten lijken, en vooral het merk Pontiac werd zo ontdaan van zijn particuliere kenmerken. Dit proces werd dermate succesvol ten uitvoer gebracht, dat de Pontiac Aztek uit 2001 aan de top stond van een Engelse lijst met de allerlelijkste auto’s ter wereld.
Toen de nood al hoog was, kwam de firma recentelijk met de Pontiac Vibe aanzetten, een stoere wagen die jonge avonturiers moest zien te lokken, maar dat project was niet erg succesvol. Jonge Amerikanen bleken geen boodschap te hebben aan een merk dat ze niet eens meer kenden. Het feit dat ze op tv wel eens een oude film met Burt Reynolds hadden gezien, die in Smokey and the Bandit in een Pontiac Trans Am reed, was niet voldoende om een legendarisch automerk te redden.

Bron(nen):   The New York Times