De rijken laten het afweten

Weet de luxe-industrie te ontsnappen aan de algehele malaise? Niet echt, zo ontdekte The Economist. Nog enige tijd ontleende de branche hoop aan het feit dat weliswaar ook rijke consumenten door de crisis waren getroffen, maar dat de doorgewinterde top shoppers niet zouden opgeven. Maar helaas.
De luxe-industrie zal dit jaar drie à zeven procent krimpen, aldus een deskundige consulting-firma, maar wat zijn deze percentages waard? Niet meer dan de blauwe ogen van Wouter Bos bij de presentatie van de laatste Miljoenennota toen werd bezworen dat de crisis Nederland zou passeren. Deze ‘economic slowdown’ kent zo haar eigen wetten en vele ‘vriendelijke’ voorspellingen moesten al worden bijgesteld.
De Beers, de grootste producent van diamanten, heeft al een aantal mijnen waar diamant wordt gedolven, op hold gezet. Amerikaanse consumenten, doorgaans goed voor de helft van alle verkochte diamanten, laten het dan ook lelijk afweten. Ook Louis Vuitton Moët Hennessy, het Franse luxe-imperium is somber. Juwelen, horloges en luxe dranken zitten in de min. Soortgelijke bedrijven – vaak een maatje kleiner – maken soortgelijke geluiden.
In Dubai, nieuwe vrijhaven voor de happy few, is het inmiddels ook een stuk minder gezellig. Op de palmeilanden, in de zeven-sterren hotels en de eindeloze shopping malls is het opeens veel minder druk, en Dubai moet krijgt nu geld van de buurlanden om de ergste liquiditeitsproblemen de baas te kunnen.
The Economist weet wel hoe dat komt. De superrijken gaat het als altijd goed. Maar de rest moet toch echt een stuk inleveren.

Bron(nen):   The Economist