Crisis: zelf brownies bakken en meer condooms

Wat kopen Amerikanen in de supermarkt minder of extra tijdens de recessie? Time vroeg het aan Nielsen, een bureau dat dat soort data tot in de details beziet. 
De uitkomsten schetsen een beeld van de alledaagse gevolgen van de crisis. De categorie ‘diepvieszakjes, potten en doosjes’ steeg met 11,5 procent. De restjes van de maaltijden gaan kennelijk niet meer in de vuilnis, maar in de vriezer. 
Spullen om zelf taarten en brownies te bakken doen het erg goed; de tegenhanger, de verkoop van kant-en-klare taarten en brownies, zakte in. Die van toetjes en ijsjes ook. Wijn en alcoholhoudende dranken stegen, omdat Amerikanen minder uitgaan, maar wel willen blijven drinken. Geen water in flessen overigens, want daarvan kelderde de eerste twee maanden van dit jaar de verkoop met twintig procent. 
Sportartikelen verkopen 26.5% minder, tijdschriften 17.1%. Wat consumenten in de Verenigde Staten kennelijk vooral niet willen? Kinderen. De verkoop van condooms schoot met 10.2% omhoog in de eerste twee maanden van het jaar. De verklaring dringt zich op: mensen hebben niet meer het geld om uit te gaan, zijn dus vaker samen thuis en van het een komt het ander. Toch wel een ontroerende gedachte, al die genegenheid in tijden van crisis. 
De verkoop van camera’s daalde trouwens met meer dan dertig procent. En, zegt Time, dat is ook wel logisch: zonder baby’s hoeven er ook geen schattige baby-foto’s worden gemaakt .

Bron(nen):   Time