Een op de 3 ondernemers zou wel weg willen bij zijn bank

Niet alleen particulieren zijn ontevreden over de banken. Ook en juist ondernemers zijn ook vaak (erg) ontevreden over wat hun bank voor hen doet en vooral wat de bank niet voor hen doet. Dat blijkt uit onderzoek van marktonderzoeksbureau DVJ insights in opdracht van Z24. Daarvan zijn  twee op vijf zzp’er en nog eens twee op vijf eigenaar bij een bedrijf tot 20 werknemers. Het is dus een onderzoek onder met name kleinere ondernemers. En die krijgen bij hun banken vaak geen poot aan de grond. Rabobank scoort van de drie grote banken het zwakst onder ondernemers. Op vrijwel alle gebieden, of het nu gaat om service, kredietverlening of de bereikbaarheid, krijgt de bank een lagere waardering van haar eigen klanten dan ABN Amro of ING. Van de gepeilde klanten is 57 procent bij Rabobank ontevreden of zelfs zeer ontevreden over de kredietverlening bij de bank, tegen 52 procent van de klanten van ABN Amro en 48 procent van de ING-klanten. ING scoort op bijna alle vragen net ietsje beter dan de ander twee. Zo is 67 procent van de ING-klanten niet ontevreden of zelfs tevreden als het gaat om de helderheid van de tarieven en de producten. Bij ABN Amro is dat percentage 61 procent, bij Rabobank 59 procent. Hoe ontevreden ondernemers ook over hun bank zijn, overstappen is vaak geen optie. Zeventien procent overweegt de komende zes maanden zijn heil bij een andere bank te zoeken. Nog eens 19 procent wil wel, maar zegt niet weg te kunnen. Ondernemers werd ook gevraagd naar de kredietverlening door hun bank. In lijn met alle berichten en eerdere onderzoeken, blijkt ook uit dit onderzoek van Z24 dat ondernemers voor een lening weinig kans maken bij de bank. Een derde van de ondernemers heeft in de afgelopen twee jaar wel een poging gedaan om geld van de bank te lenen. Maar deze aanvragen, of het nu ging om een nieuw krediet of een ophoging van de bestaande kredietfaciliteit, werden in 64 procent van de gevallen rigoureus door de bank afgewezen. “Je kunt wel geld krijgen, maar alleen als het niet nodig hebt”, merkte een ondernemer cynisch op.

Bron(nen):   Z24      

1 Reactie Doe mee met de discussie →


  1. bierneus

    Is er ook gevraagd naar de reden van de kredietaanvraag? In deze tijden zullen veel ondernemers hun krediet willen verhogen vanwegen cashflow problemen ipv voor kansrijke investeringen. Voor het eerste is een bank terecht huiverig (ze lenen het spaargeld van andere klanten uit), voor de tweede mogelijkheid zou er ruimte moeten zijn. Probleem ligt in verschil van mening over wat een kansrijke investering is….

Reacties niet toegestaan