Het is leeg in de shopping mall

Nu de Amerikaanse consument minder heeft te besteden, is het stil geworden in de shopping malls – de winkelcentra die sinds de jaren vijftig uit de grond zijn gestampt.
Heel wat zaken in de centra moeten de deuren sluiten en dat zorgt voor akelige lege plekken in de winkelgalerijen. Gemiddeld is er sprake van zeker zeven procent minder verkopen en er zijn al winkelketens die zich uit meerdere malls hebben teruggetrokken. Door de lege gangen lopen nu mannen van de security om het geheel nog naargeestiger te maken.
De malls waar de leegstand oprukt en waar het leven goeddeels uit is verdwenen, worden ‘dead malls’ genoemd, en The Wall Street Journal verwacht dat hun aantal nog dit jaar tot honderd zal stijgen. Behalve de winkeliers, zitten ook de eigenaren van malls in de problemen. General Growth Properties – projectontwikkelaar met meer dan tweehonderd winkelcentra – moet vrezen voor een bankroet.
Naast de recessie hebben malls ook te kampen met nieuwe vormen van winkelen. Zaken als (het succesvolle) Wal-Mart zitten niet in bestaande winkelcentra, maar hebben hun eigen free-standing complexen. En ook komen er steeds meer centra in de open lucht met parken.
In steden waar malls moeten sluiten, zijn de gevolgen groot. Veel mensen vonden werk in de centra en vaak waren het de enige publieke ruimten in de omgeving waar men elkaar kon ontmoeten. En waar tieners op een veilige manier konden rondhangen.
Gevolg: minder vertier en sociaal verkeer, meer misdaad.

Bron(nen):   The Wall Street Journal