Auto-industrie wordt geleid door gekken

Wereldwijd maakt de auto-industrie 20 tot 30 procent teveel auto’s. Dat is de kern van de problemen waar de branche nu middenin zit volgens de Neue Zürcher Zeitung.
Nog maar tien jaar geleden kondigde Jürgen Schrempp van Mercedes de fusie aan met Chrysler – dit zou het grootste autoconcern ooit worden. Inmiddels zijn de fusiepartners weer los van elkaar en heeft Mercedes vele miljarden verloren, maar het is een mooi voorbeeld van waanzinnig leiderschap. Schrempp wilde zo verschrikkelijk groot worden dat hij even vergat hoe de markt er werkelijk uit ziet.
Op dit moment maakt Sergio Marchionne soortgelijke geluiden. Ook de Fiat-baas werkt aan een megalomaan autoconcern met ondermeer Opel, Chrysler en Saab. Het misverstand is opnieuw dat problemen kunnen worden opgelost door fusies en overnames met veel prestige na te streven.
Allemaal fout, zegt de Zwitserse kwaliteitskrant. Er is in de automobielindustrie een enorme overcapaciteit. Dit jaar worden 90 miljoen auto’s gebouwd. Dat is bijna het dubbele van de huidige vraag – de industrie is gewoon veel te optimistisch.
Optimisme is een mooie eigenschap, maar de verwachting van autobouwers dat in 2013 zelfs 113 miljoen nieuwe auto’s nodig zullen zijn is helemaal van de gekke. Dat jaar zullen hoogstens 83 miljoen wagens nodig zijn.
Bijna alle merken zijn te optimistisch. Audi denkt korte tijd een stijging van 60 procent van de verkopen te kunnen halen. VW denkt aan een stijging van 40 procent in enkele jaren tijd. Dus worden er fabrieken gebouwd die voornamelijk bijdragen aan de overcapaciteit. En die zorgen voor hoge, maar onnodige kosten. Bovendien worden in tijden van recessie veel te weinig mensen ontslagen voor wie eigenlijk geen werk is. Gevolg: veel teveel uitgaven tegenover te weinig inkomsten.
Het grote getal is zo verblindend voor de topmanagers dat ze hun eigen graf graven. En nogmaals: de Italiaanse Marchionne die meent dat een concern alleen maar succesvol kan zijn als ze 5 à 6 miljoen auto’s per jaar maakt, is de grote voorganger van deze dwaalleer.
Vaak hoor je dat voor de koper van een auto emoties een hele grote rol spelen. Ongetwijfeld. Maar in de directiekamer is dat niet anders.

Bron(nen):   Neue Zürcher Zeitung