Te weinig kerosine: piloten vinden hun eigen Ryanair niet veilig

Uit een enquete onder piloten van de Ierse luchtvaartmaatschappij Ryanair blijkt volgens het FD dat er zorgen zijn over de veiligheid.
De enquete werd gehouden in opdracht van de Ryanair Pilot Group, een soort vakbond van de piloten.
Het onderzoek werd gehouden onder 1000 piloten en medewerkers van Ryanair, een derde van het personeelsbestand. Van de werknemers zegt 67% problemen met veiligheid niet via het interne systeem te melden, omdat ze bang zijn om kritiek te uiten.
Eind vorig jaar luidden de piloten ook al de noodklok in het tv-programma Reporter. De piloten van Ryanair zeiden destijds dat ze regelmatig met minder brandstof opstijgen dan ze zouden willen, omdat het bedrijf op die manier kosten zou willen besparen op de tankkosten.

Volgens de piloten word er intern niet geluisterd naar hun kritiek. Er zou een angstcultuur bij Ryanair heersen. Ryanair ontkende destijds de beschuldigingen over onveiligheid.

De Independent schrijft over een geheim rapport van de Spaanse luchtveiligheidsdiensten. Die zouden bezorgd zijn omdat toestellen van prijsvechters als Ryanair met minimale brandstofvoorraden vliegen. Bij het geringste incident zitten ze zonder

Bron(nen):   Independent  Het Financieele Dagbald    

2 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. Genuine_Defector

    Piloten komen de laatste jaren steeds moeilijker aan de bak, naar ik dacht. Daarnaast hebben ze een forse studieschuld, gemiddeld anderhalve ton (!). Als je dan eenmaal ergens een baan hebt, ga je niet zomaar kritiek lopen spuien. Hoe terecht en noodzakelijk dat ook moge zijn. Dat is op zich verontrustend, maar heeft niet zoveel met Ryanair alleen te maken, denk ik.

    http://biz.thepostonline.nl/2013/01/17/werkloze-piloten-verongelijkt-over-terugbetalen-lening/

  2. Dutchy

    Voor een goede veiligheidscultuur is het belangrijk dat er open gecommuniceerd wordt en er geen angstcultuur is. Of het daadwerkelijk slecht met de veiligheid is gesteld bij Ryanair kan ik niet beoordelen. Er zijn wel twee zaken die vreemd vind, als de vliegers daadwerkelijk vinden dat de veiligheid in het gedrang is, waarom leggen ze hun eigen leven dan in de waagschaal? Zij zitten immers op de bok en als het mis gaat, zijn ook zij er de dupe van. Ten tweede zijn er instanties om dit te melden en dus klokkenluider te zijn.
    De diverse instanties moet hier maar eens grondig onderzoek naar doen en dan beoordelen of dit op waarheid berust is en zo ja, dan hard ingrijpen.
    Omdat ongelukken zo weinig gebeuren, zeggen veiligheidsstatistieken niet alles, maar er zijn wel incidenten bekend met Ryanair kisten, maar gelukkig weinig ongelukken en tot nu toe geen hull loss. Dit terwijl Ryanair heel veel vluchten heeft per dag.

Reacties niet toegestaan