Oorlog om een paashaas

Vandaag dient aan het Europese Hof te Luxemburg een hoogst belangrijke zaak: vijf rechters buigen zich over de vraag wie zich de eigenaar mag noemen van de chocolade paashaas.
Chocoladefabriek Lindt deponeerde in 2001 het recht op de productie van de paashaas met opstaande oren, een kleine bel om de nek en een roodwitte strik. Sindsdien heeft Lindt de jacht geopend op hazen die een opvallende gelijkenis toonden met de Lindt-haas. “Als je je merk niet verdedigt, is het helemaal niets waard,” was het motief.
De paashaas is big business. Lindt begon er mee in de jaren vijftig en destijds was het ook een zeer bewerkelijk product; honderden vrouwen zaten aan de productielijn met handschoenen aan de hazen in elkaar te zetten. Alleen al in Duitsland verkochten ze vorig jaar voor 44 miljoen dollar aan chocohazen.
Daarom was de confrontatie onvermijdelijk met bedrijven die in Frankrijk, Italië en elders eveneens hazen maakten. Stuk voor stuk werden ze door Lindt vervolgd – zelfs als de hazen geen belletje om de hals hadden.
De gedaagde partijen waren niet gediend van zoveel dienstklopperij. En kwamen met hazen aanzetten die al uit de jaren dertig stamden. Boodschap: Lindt moest echt niet denken dat zij de uitvinder van de paashaas zijn.
Jarenlang woedde zo een strijd voor de rechter, maar overeenstemming werd nimmer bereikt. Vandaar dat de zaak nu voor het Europese Hof in Luxemburg komt. Alle partijen nemen de kwestie hoog op. En niemand wil afstand doen van zijn eigen haas.

Bron(nen):   The Wall Street Journal