Champagneverkoop daalt, druiven laten rotten

De producenten van Champagne zullen dit jaar 32 procent minder druiven oogsten dan vorig jaar. Dat betekent dat miljarden druiven op het land zullen wegrotten, signaleert The Wall Street Journal, met de bedoeling de overproductie een halt toe te roepen. In het verleden lieten de boeren de druiven alleen hangen als die van slechte kwaliteit waren.
De recessie heeft grote gevolgen gehad voor de verkoop van Champagne. De verkoop van de wijn voor bijzondere gelegenheden zal dit jaar naar verwachting terugvallen tot 260 miljoen flessen, vergeleken met 339 miljoen in 2007. De grootste producent – LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton – heeft de productie zelfs met 44 procent teruggebracht.
Wijnverkopers melden dat consumenten duidelijk prijsbewuster zijn geworden en vaker kiezen voor goedkopere sparkling wijnen. Champagneproducenten hebben tot nu toe geweigerd hun prijzen te verlagen, ondanks de enorme voorraad van 1,2 miljard flessen die nog ligt opgeslagen, en kiezen nu voor vermindering van de productie.
Die beslissing is niet onomstreden. De Franse regering heeft juist plannen om de hoeveelheid landbouwgrond waarop druiven voor de Champagne verbouwd mogen worden, uit te breiden. De grote wijnproducenten hadden aangedrongen op een nog grotere beperking van de productie, maar zijn daarbij op fel verzet gestuit van de boeren die de druiven verbouwen en oogsten.

Bron(nen):