Exclusief, en toch goedkoop

De modewereld staat er beroerd voor. De crisis heeft zich in de branche vastgevreten en omzetten vallen flink naar beneden, 20 procent omzetverlies is niet ongebruikelijk. 
Slecht nieuws voor de producenten van kleding en 






accessoires , alsook voor modewinkels, maar u en ik hebben uiteraard heel andere belangen. Waar het crisis is, komen vroeg of laat de koopjes. 
The Economist is nieuwe ontwikkelingen op het spoor. Er zijn zogenaamde e-tailers in opkomst die online de dure spullen verkopen, die in de winkel niet meer van de hand gaan. Met kortingen tot 80 procent van de oorspronkelijke prijs. 
Deze (Amerikaanse) zaken heten Gilt Groupe, HauteLook en Rue La La. In Frankrijk is er ook al een soortgelijke onderneming gestart,Vente-privee.com
De sites zijn alleen maar open voor leden. Hoe je lid wordt? Door invitatie van iemand die al lid is. Iedere dag staat op de sites een enkel nieuw item te koop dat 24 uur besteld kan worden voor een extreem lage prijs. Shoppen is zo een bezigheid voor snelle beslissers en er staat een zekere druk op, want wat je wilt hebben is in een wip weer verdwenen. 
De designers die van hun voorraden afwillen, zijn zeer te spreken over dit systeem, want hun handel ligt nu niet ‘op straat’ en loopt zo veel minder de kans te worden besmeurd door ordinaire prijsvechters die met grote letters SALE op hun winkelruit hebben staan. 
Een zaak als Rue La La is in 2008 begonnen en verwacht dit jaar een omzet van 130 miljoen dollar te bereiken. Nee, het is nog geen Amazon, maar een goed begin is het zeker.
Goed nieuws voor de klant. En slecht nieuws voor ondernemers die kledingwinkels bezitten in de grote steden. Waar ze maandelijks kolossale huursommen betalen voor – zeker in deze tijd – veel teveel vierkante meters.

Bron(nen):   The Economist