‘Webwinkels staat enorme klus te wachten’

Er staat webwinkels een enorme klus te wachten, nu bekend is geworden dat niet-essentiële winkels waarschijnlijk al in de nacht van maandag op dinsdag dicht moeten wegens het grote aantal coronabesmettingen. Dat zegt directeur Wijnand Jongen van brancheorganisatie Thuiswinkel.org, dat circa 80 procent van de markt vertegenwoordigt. "Webwinkels moeten alles op alles gaan stellen om te zorgen dat consumenten hun pakketjes op tijd ontvangen", aldus Jongen.

De webwinkels zullen waarschijnlijk komende week op maximale capaciteit gaan draaien. "De online bestedingen zullen enorm aanzwengelen. Aankopen van spullen om thuis te overleven en te kunnen werken komen bovenop de enorme drukte die we nu al ervaren rond de feestdagen", zegt Jongen.

De directeur verwacht dat het merendeel van de pakketjes alsnog op tijd wordt afgeleverd, omdat de meeste mensen thuis zullen zijn en bezorgers minder last zullen hebben van het verkeer. Toch zal een significant deel van de bestellingen later aankomen. "Hoe groot dat deel is, hangt er vanaf of de afhaalpakketpunten in winkels mogen openblijven. Tegelijkertijd vragen we webwinkels om consumenten, daar waar dat past, langer de tijd te geven om hun pakketje te retourneren, zodat daar geen onnodige drukte ontstaat."

Bol.com zag dat er maandagochtend al meer bestellingen werden gedaan dan het bedrijf verwachtte. Omdat de nieuwe coronamaatregelen nog niet officieel bevestigd zijn, wil de webwinkel nog niet vooruitlopen op de verdere gevolgen en verwachtingen voor het bedrijf. "Natuurlijk kijken we naar wat de impact kan zijn van het sluiten van niet-essentiële winkels op bol.com, onder meer wat betreft de verkopen en de logistiek. Hierover zijn we ook in gesprek met onder meer de bezorgdiensten en de logistieke bedrijven waarmee we samenwerken", zegt een woordvoerder.