Export: Antwerpse vrouwen scoren met hippe hoofddoeken op Parijse modeweek

Economie
zondag, 21 maart 2010 om 00:00
welingelichtekringen header 1
Omdat de Antwerpse Fatima Rafiy en Inge Rombouts de klassieke hoofddoekjes saai en onpraktisch vonden, ontwierpen ze een hipper en handiger model. En dat slaat aan, ook internationaal. Op de modeweek van Parijs werden Fatima Rafiy (39) en Inge Rombouts (45) bedolven onder de enthousiaste reacties. De twee vrouwen begonnen een jaar geleden met hun bedrijfje Noor D’Izar - letterlijk: 'schoonheid van de sluier’.
“We hebben elkaar leren kennen op een straatfeest in onze straat, de Van Peborghlei in Mortsel”, vertelt Inge. “Ik heb lang in de mode gewerkt, onder andere bij Ann Demeulemeester, en Fatima vroeg of ze haar ontwerpen mocht laten zien. Ik was meteen enthousiast, vooral over haar hoofddoeken. Daar zijn we mee verder gegaan. Fatima ontwerpt en ik doe de zakelijke kant.”
Voorlopig zijn de hippe hoofddoekjes van Inge en Fatima alleen nog maar via internet te koop maar als het van hen afhangt, liggen ze deze winter ook bij de Inno, H&M en Harrods. “We gaan die winkels nu benaderen”, zegt Inge. “Als het aan ons ligt, zijn de hoofddoeken van Noor D’Izar straks in de hele wereld te koop.”