‘Meer klachten over buitenlandse webshops’

Van de Nederlanders die online winkelen heeft bijna driekwart wel eens problemen met buitenlandse webshops. Dat is een toename van 5 procent ten opzichte van een jaar geleden, meldt betaaltechnologiebedrijf Mastercard, dat in februari onderzoek liet uitvoeren onder 1053 Nederlandse webwinkelaars.

Buitenlandse webwinkels zijn volgens Mastercard populairder dan ooit. Een kwart van de Nederlanders die wel eens online shoppen, bestelt sinds de coronacrisis vaker bij een buitenlandse webshop. Inmiddels koopt 79 procent van de Nederlandse webwinkelaars wel eens bij webwinkels die niet in Nederlandse handen zijn. De voornaamste reden hiervoor is de lagere prijs.

Nagenoeg een vijfde geeft aan wel eens te zijn opgelicht door een buitenlandse webwinkel. Andere veelvoorkomende klachten over buitenlandse webshops zijn te late leveringen, niet-geleverde bestellingen en beschadigde producten. Ondanks de problemen verzekert slechts een derde van de webwinkelaars zijn aankoop met een aankoop- of aflevergarantie, waarmee het geld bij een niet-geleverde bestelling wordt teruggestort.

Ook Nederlandse webwinkels zijn wegens corona in toenemende mate in trek. Zeven op de tien Nederlandse webwinkelaars kopen sinds de pandemie meer bij Nederlandse webshops dan ervoor.