Word je van al die bezittingen nu echt gelukkig?

Vanwege de economische recessie zijn veel mensen genoodzaakt hun levensstijl en consumptiegedrag te herzien. Maar al voordat de recessie hard toesloeg, had de Amerikaanse Tammy Strobel schoon genoeg van haar levensstijl en haar bezittingen, zoals een twee slaapkamer appartement, twee auto’s en een 24-delig porseleinen eetservies. Als projectmanager bij een investeringsmaatschappij verdiende ze 40.000 dollar per jaar. Maar de 31-jarige Tammy was niet gelukkig. Ze zat gevangen, zegt ze tegen The New York Times , in de tredmolen van het werk. Dus zegde ze op een dag haar baan op, geïnspireerd door boeken en blogs over hoe eenvoudig te leven.
Tammy en haar  man begonnen een deel van hun bezittingen weg te geven aan charitatieve instellingen. En aangemoedigd door een website die adviseerde om je slechts met 100 persoonlijke dingen te omringen, ging vervolgens de bezem door de kleding- boeken- en keukenkasten, zelfs de televisie en hun auto’s gingen de deur uit. Drie jaar later woont het stel in een studio met piepklein keukentje. Hij is bezig met zijn doctoraal fysiologie en zij werkt vanuit huis als webdesigner en freelance schrijver. Ze bezit vier borden, drie paar schoenen en twee pannen. Ze verdient 24.000 dollar per jaar, genoeg om hun rekeningen te betalen. Ze hebben nog steeds geen auto maar wel twee fietsen. En bovenal: ze zijn verlost van een schuld van 30.000 dollar. Ze hebben nu geld voor reizen en voor het fonds om neefjes en nichtjes te laten studeren. En omdat ze hun schulden hebben afgelost, hoeft zij minder uren te werken en houdt ze tijd over voor vrijwilligerswerk. "Je wordt echt niet gelukkiger door alsmaar groter en alsmaar meer", zegt ze.
Door de slechte banen- en huizenmarkt sparen Amerikanen meer en geven ze minder uit. Dat is slecht voor de economie. Maar aan de andere kant hebben onderzoeken al aangetoond dat consumenten die hun uitgavenpatroon aan de economische crisis hebben aangepast zich wel gelukkiger voelen. Vooral als ze hun geld besteden aan een ervaring in plaats van materie, als ze bij voorbaat genieten van wat ze ooit van plan zijn te kopen en als ze ophouden hun buren te overtroeven met een grotere auto of flatscreen tv.
Als consumenten eenmaal hebben ontdekt dat consuminderen hun gelukkiger maakt, dan zouden ze wel eens blijvend minder uitgeven. Psychologen tasten daarover nog in het duister. Er zijn ontelbare wetenschappelijke onderzoeken gedaan naar inkomen en geluk, maar niet naar geld uitgeven en geluk. Wel is gemeten dat je gelukkiger wordt van een vakantie dan van een nieuwe bank.
Door de recessie is er in de VS een back-to-basic beweging aan de gang. Er wordt beseft dat je met minder en simpeler ook goed te leven valt. Winkeliers en marketingdeskundigen zijn hard bezig hun strategie daar op aan te passen.

Bron(nen):   The New York Times