Zo komen de nepspullen in de wereld

Economie
door Admin
vrijdag, 20 augustus 2010 om 00:00
welingelichtekringen header 1
Een Italiaanse winkelier belde meneer Lin in China en bestelde 3.000 Nike voetbalschoenen (de Tiempo indoor). Noch de Italiaan noch Lin had het recht dit te doen, maar ze deden het toch. Een week later ontving Lin een paar echte Nike schoenen, hij bestudeerde ze aandachtig en maakte ze vervolgens na. Daarna stuurde hij de 3.000 neppers op naar Italië. Als ze uitverkocht waren, kreeg hij wel een seintje. Kon hij makkelijk een nieuwe partij maken.
In Putian, in het deel van China dat niet ver van Formosa aan de kust ligt, worden allerlei schoenen gemaakt. Nike, Adidas, Puma en Reebok - het komt hier sinds 15 jaar allemaal vandaan. In dezelfde stad heb je ook de gigantische namaakindustrie die in strijd met alle regels de originele merken kopieert.
De fabrieken waar de echte merkschoenen vandaan komen, worden streng bewaakt maar dat deert niet. Het kopiëren kan ook aan de hand van een origineel paar schoenen. Voordeel: de grote merken besteden honderden miljoenen aan reclame en marketing, en de namaker steekt de winst in zijn zak.
Overal wordt gejaagd op de namaakspullen, maar het meeste krijgt men nooit te pakken. Vermoedelijk heb je voor iedere 2 paar originele Nikes 1 paar namaakschoenen en daarmee staat Nike op de eerste plaats qua gekopieerde merken.
Vandaag in The New York Times een prachtig en doordringend verhaal over de neppers. Hulde voor de krant die zoveel talent, tijd en geld steekt in een dergelijke reportage - zie de link.