Alles goed met Saab en Spyker?

Hoe gaat het met Saab en hoe gaat het met Spyker? Zodra CEO, de grote Victor Muller, de kans krijgt praat hij de Nederlandse kranten vol met zijn toekomstvisioenen en ga je denken: ik heb weliswaar nog nooit van mijn leven een Spyker voorbij zien komen, maar er zijn nu toch wel erg veel mensen die zo’n dure auto hebben gekocht.
Prettig derhalve dat we vandaag in de Financial Times kunnen lezen hoe de zaken er voor staan – een krant die niet gehinderd wordt door allerlei malle chauvinistische emoties.
Het eerste halfjaar van 2010 werd afgesloten met een verlies van 139 miljoen dollar. Er werden 10.000 Saabs verkocht, maar we moeten niet vergeten – zo zegt Muller – dat er kei- en keihard wordt gewerkt om de ‘brand loyality’ weer op het oude peil te krijgen. Aha.
Dat is ook hard nodig want de verkopen van Saab zijn in een jaar tijd gehalveerd. In 2006 werden nog 130.000 Saabs verkocht. 
Muller zegt in de FT dat het tweede halfjaar van 2010 toch zeker 35.000 Saabs van de hand zullen gaan.
O ja, zegt de FT? En welke auto’s dan wel? Van de leverbare modellen is eens in de vakpers gekeken hoe die nieuwe wagentjes werden ontvangen en dat was barslecht. De autojournalisten hebben het blijkbaar helemaal gehad met Saab.
Veel scepsis derhalve of het bedrijf nog lang op eigen benen kan staan. Of zouden er opeens heel veel Spykers zijn verkocht?
Welingelichte Kringen stelt voor dat iemand die ergens een Spyker heeft gezien, dit even meldt in de comments. Komen we allemaal snel kijken.

Bron(nen):   Financial Times