‘Vliegen is geen unieke, seksuele ervaring. Dat is gezwets.’

‘Waarom heeft elk vliegtuig twee piloten nodig?’, vraagt Michael O’Leary  van Ryanair. ‘Laat de computer maar vliegen.’ En wat als die ene piloot een hartaanval krijgt? Ryanair traint wel een van de stewardessen hoe je een vliegtuig moet landen. Probleem opgelost.De vraag is al lang niet of de O’Leary-methode – lage ticketprijzen, maar voor alles bijbetalen – terrein zal winnen, maar vooral hoe snel en hoe ver. Bloomberg laat zien dat de visie van Ryan Air, geen service, lage prijzen, de winnende is.
O’Leary geeft een voorbeeld. In 2002 kon door een gebrek aan grondpersoneel de bagage niet ingeladen kon worden. Dat wordt vertraging,zei de piloot tenzij er vrijwilligers zijn. Binnen de kortste keer stonden reizigers koffers in te laden.

O’Leary ziet dat graag vaker gebeuren. ‘Het is 2010. Draag je eigen tas.’
De ‘echte’ luchtvaartmaatschappijen vonden het verschrikkelijk. Het almaar groeiende aantal klanten (in juli ruim 7 miljoen) toont toch aan dat Ryanair biedt wat reizigers graag willen. 
‘We hebben de mythe ontkracht dat vliegen een soort unieke, seksuele ervaring is. Dat is gezwets.’

Bron(nen):   Bloomberg  Financieele Dagblad