De nieuwe C&A erkent de homo. En de allochtoon

Als je wilt zien hoe C&A wordt moet je naar Keulen, waar de grootste proefwinkel is, of naar Hoofddorp. Want C&A heeft nu ook in de gaten dat de wereld is veranderd.
Zelfs C&A heeft het door: het traditionele gezin — man, vrouw en twee kinderen — is niet langer de norm. De nieuwe ‘strategische oriëntatie’ van het bedrijf gaat uit van het ‘echte 21ste-eeuwse gezin’. Dat kan ook bestaan, jawel, uit twee mannen of een alleenstaande, of multicultureel zijn.
Het Financieele Dagblad ging op zoek naar het nieuwe C&A.
Het nieuwe winkelconcept is veel duidelijker verdeeld in verschillende werelden, aldus Andreas Seitz van C&A Europe. Bijvoorbeeld één voor de 45-jarige vrouw, één voor de vrouw van 25 met kind en één voor jongeren.
‘Daarmee moet de zoektocht in de winkel ten einde zijn’, zegt de hoogste marketingbaas. ‘Klanten moeten door de bomen het bos weer kunnen zien.’De nieuwe werelden voor verschillende klantgroepen werken volgens hem goed: klanten vinden gemakkelijker hun weg. Die kassa’s zijn vernieuwd, net als de etalages en de pashokjes, die iets ruimer zijn. Bovendien is de service bij het passen verbeterd.
Klanten hoeven kleren die ze hebben gepast bijvoorbeeld niet meer zelf terug te hangen. Bovendien is mankracht vrijgemaakt om te helpen bij het passen.
Door de hele winkel heen komen fragmenten terug van de ‘scallop’, de herkenbare schelpenrand rond de ‘C&A’ in het merklogo.
De nieuwe winkel wordt dit jaar nog verder getest en daarna wordt beslist over uitbreiding naar andere winkels. Hij vindt het nog te vroeg om iets te zeggen over de concrete resultaten van de nieuwe winkel.

Bron(nen):   Het Financieele Dagblad