Het succesverhaal van de Action

Economie
dinsdag, 10 juni 2014 om 12:54
welingelichtekringen header 1
Vanmorgen presenteerde Action haar klinkende cijfers: 1,15 miljard euro omzet in 2013. En dat wordt waarschijnlijk alleen nog maar meer. De oer-Hollandse budgetketen verkoopt van alles: van theedoeken tot shampoo en van tuingereedschap tot fotolijstjes. Action doet wat concept betreft denken aan Duitse budgetsupers als Aldi en Lidl: goedkope locaties, een schamele inrichting en weinig reclame drukken de kosten. Al doe je de keten daarmee te kort. Het grote succes komt vooral door het gigantisch grote assortiment dat tegen bodemprijzen wordt verkocht. Elke winkel zou 10.000 verschillende producten verkopen. Er is iemand in dienst die continu de wereld over gaat op zoek naar dumppartijen. Iedere week worden 100 tot 150 producten vernieuwd. Omdat klanten niets willen missen, komen ze vaak terug naar de winkel. De drie oprichters kunnen tevreden zijn. Zij hebben in 2011 hun aandelen voor 500 miljoen euro verkocht aan investeringsmaatschappij 3i. Dat, terwijl ze in 1993 begonnen in een antiekwinkeltje in Enkhuizen. De bevoorrading gebeurde met een auto en aanhangwagen. Maar het bedrijf breidde snel uit. Inmiddels heeft de keten 434 filialen in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk. Het distributiecentrum in het Noord-Hollandse Zwaagdijk-Oost beslaat een totaal oppervlak van 100.000 vierkante meter. Er werken 15.000 mensen. Bijna 45 procent van alle Nederlandse huishoudens komt gemiddeld zo'n zeven keer per jaar bij de Action.
Bron(nen): NRCQ