Het succesverhaal van de Action

Vanmorgen presenteerde Action haar klinkende cijfers: 1,15 miljard euro omzet in 2013. En dat wordt waarschijnlijk alleen nog maar meer. De oer-Hollandse budgetketen verkoopt van alles: van theedoeken tot shampoo en van tuingereedschap tot fotolijstjes.

Action doet wat concept betreft denken aan Duitse budgetsupers als Aldi en Lidl: goedkope locaties, een schamele inrichting en weinig reclame drukken de kosten. Al doe je de keten daarmee te kort. Het grote succes komt vooral door het gigantisch grote assortiment dat tegen bodemprijzen wordt verkocht.

Elke winkel zou 10.000 verschillende producten verkopen. Er is iemand in dienst die continu de wereld over gaat op zoek naar dumppartijen. Iedere week worden 100 tot 150 producten vernieuwd. Omdat klanten niets willen missen, komen ze vaak terug naar de winkel.

De drie oprichters kunnen tevreden zijn. Zij hebben in 2011 hun aandelen voor 500 miljoen euro verkocht aan investeringsmaatschappij 3i. Dat, terwijl ze in 1993 begonnen in een antiekwinkeltje in Enkhuizen. De bevoorrading gebeurde met een auto en aanhangwagen. Maar het bedrijf breidde snel uit.

Inmiddels heeft de keten 434 filialen in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk. Het distributiecentrum in het Noord-Hollandse Zwaagdijk-Oost beslaat een totaal oppervlak van 100.000 vierkante meter. Er werken 15.000 mensen. Bijna 45 procent van alle Nederlandse huishoudens komt gemiddeld zo’n zeven keer per jaar bij de Action.

 

Bron(nen):   NRCQ      

10 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. IwanovKapotjeplov

    Een goede formule: ik hoef als klant geen fraaie winkelinrichting. Die moet ik nl. als klant (indirect) betalen. Hoe spartaanser, hoe beter.

    Overigens WIK: waarom kan ik bij dit artikel wel reageren en bij het onzin artikel dat de AEX weer net zo hoog staat als het hoogste punt van 2008 (wat dus niet waar is) niet?

    • harrr

      Dat vraag ik mij ook al tijden af!!
      Plussen als jij ook *altijd* reactieknop wilt……………

      (in antwoord op IwanovKapotjeplov)
    • André Somers

      Ik vind het een vreselijke formule. Je kan werkelijk niets vinden in die tent, en als je wel iets hebt gevonden tussen al die zooi, dan ligt het de volgende keer ergens anders of hebben ze het niet meer. Kortom, geen winkel om op te bouwen voor je benodigheden, hoogtuit voor zaken die je slechts éénmalig wil hebben. En dan is het gokken of ze hebben wat je zoekt. Je moet er maar tijd voor (over) hebben om die winkel in te gaan…

      (in antwoord op IwanovKapotjeplov)
    • catchit64

      Ik heb soms de indruk dat ze bij sommige berichten bang zijn voor de reacties. Juist als je denkt, hé daar moet op worden gereageerd dan hebben ze dat net effe uitgezet. Toeval?… nee

      (in antwoord op IwanovKapotjeplov)
      • Adam

        Het valt mij op dat bij ANP berichten (bijna?) nooit gereageerd kan worden. En bij die berichten die jij zegt.

        (in antwoord op catchit64)
  2. kletsmajoor

    Alle media brengen vandaag dit verhaal, terwijl het nou niet bepaald schokkend nieuws is. Wat is er aan de hand? Was er echt geen anders nieuws?

Reacties niet toegestaan