Tien strategieën die een bedrijf of je carrière de kop kosten

Met welke strategie kun je je bedrijf of je carrière redden? Geen overbodige vraag in deze woelige tijden.
Bedrijven, managers, eenpitters, ze blijken vaak niet te weten wat een strategie is. Ze halen theorieën over doelen, tactiek, processen en uitvoering nogal eens door elkaar. Daardoor verdwijnt Het Doel uit het zicht. Theorieën en gewichtigdoenerij zorgen er sowieso voor dat niemand het meer weet en aan het eind van de werkdag er maar één doel is: stilletjes naar huis.
Hieronder de 10 strategieën die volgens BNet vermeden moeten worden om succes te hebben:

1. De Hoop-strategie. Zoals je hoopt ooit de Staatsloterij te kunnen winnen is er ook irrationele hoop dat klanten jouw inferieure product zullen kopen.

2. Strategy du jour. Ook een bekend fenomeen in de politiek. De directeur of manager is de hele dag aan het woord in vergaderingen, bij de koffieautomaat, aan tafel en in bed om een enkel gegeven te promoten als de oplossing van alle kwalen.

3. Het Pindakaas manifest. Een voorbeeld zijn de bazen van Yahoo die geen gemeenschappelijk doel voor ogen hadden en teveel uitsmeerden over teveel mogelijkheden.

4. Dom en Dommer. De ceo’s van Research in Motion (van Blackberry) hadden het te druk met andere zaken dat ze vergaten dat ze Blackberry’s moesten verkopen.

5. Een Grootse Visie. Veel managers denken dat een visie hetzelfde is als een strategie. Zo dacht Nobuyuki Idei, voormalig ceo van Sony, dat het bedrijf een wereldspeler in de entertainment-industrie moest worden. De afdeling consumentenelektronika werd niets gevraagd.

6. De Pasta-strategie. Lijkt op de pindakaasmethode. Bedrijven spenderen grote budgetten om te kijken wat er blijft kleven.

7. Maak het, dan verkoopt het. Is een product gemaakt dan verkoopt het, denken ontwikkelaars. Maar hoe denkt de consument erover? Die zou het wel eens inks kunnen laten liggen.

8. Blijf-op-koers syndroom. Heeft iedereen al ingezien dat het te laat is, als het niet meer valt bij te sturen en iedereen het heeft opgegeven, dan toont de ceo een misplaatst leiderschap door vol te houden.

9. Inhuren adviseurs. Wordt er publiekelijk een investeringsbank of andersoortige adviseringshulp ingehuurd om veranderingsadviezen te geven, dan is het al te laat.

10. Goed idee, slecht uitgevoerd. Een goede timing van het inzetten van een nieuw idee is essentieel in de uitvoering.

Zelf nog een strategie bedacht? Laat het Welingeicht weten.

Bron(nen):   BNet