‘Kortingsurfen’ in trek bij jongeren: truc om goedkoop eten te bestellen

Kortingsurfers bestellen eten met een flinke korting via Deliveroo, Thuisbezorgd of Uber Eats. Ze maken gebruik van een eenvoudige truc: Elke keer een nieuwe account aanmaken en een welkomstcode invullen.

Maaltijdbezorgers voeren een felle concurrentiestrijd met elkaar en strooien met welkomstkortingen om klanten aan zich te binden, legt retailexpert Gino van Ossel uit bij Het Laatste Nieuws. “In die snelle groeifase is het cruciaal om in een zo kort mogelijke tijd zoveel mogelijk klanten voor jou te winnen. Enkel als ze de hele markt innemen, kunnen ze op termijn rendabel worden. Daarom dragen maaltijdbezorger de kosten van de kortingen.”

Nieuwe gebruikers krijgen vaak 10 of 15 euro korting bij de eerste bestelling. Je moet dan een kortingscode invullen bij het afrekenen. Kortingsurfers maken keer op keer een nieuwe account aan onder een andere naam en e-mailadres, zodat ze telkens kunnen profiteren van de korting.

Van Ossel legt uit dat kortingsurfers geen strafbaar feit plegen: “In de digitale wereld is het niet strafbaar om een fictieve naam uit te vinden. Je kan het vergelijken met het gebruik van een zogenoemde alias op sociale media.” Het enige wat maaltijdbezorgers kunnen doen, is de gebruikers die zich hieraan schuldig maken, opsporen en hun account afsluiten.

De bedrijven zijn alerter geworden op het oneigenlijk gebruik van accounts. Door de onzekere markten laten ze alleen de meest rendabele acties nog lopen. Techbedrijven hebben nu meer moeite om de financiering rond te krijgen en drukken de kosten.