Wat is echt de veiligste manier van reizen?

Vliegtuigen en bussen lijken onveilige vervoersmiddelen. Logisch: als er iets mis gaat sneuvelen er in een keer heel veel mensen. Maar is vliegen gevaarlijk? Het Belgische Newsmonkey bracht de cijfers bijeen. Drie methoden om dat te berekenen:

Per miljard gereisde kilometers:

1. Niks is gevaarlijker dan reizen met een motorfiets of brommer. Per miljard afgelegde kilometer vallen er 131 doden.

2. Te voet reizen staat  op nummer twee. 52 doden per miljard afgelegde kilometers te voet.

3. Fietsen staat op nummer drie. 44 doden per miljard gefietste kilometers.

4. De auto: 5,5 doden per miljard kilometers.

5. Ferries. 2,5 doden per miljard gevaren kilometers.

6. Bussen. 0,5 doden per miljard kilometers.

7. De trein: 0,4 doden per miljard kilometer

8. Vliegen: 0,05 doden per miljard gevlogen kilometers.

De clou is natuurlijk dat vliegtuigreizen bijna altijd over langere afstanden gaan, en dit de beste manier is voor de luchtvaartsector om de zaken voor te stellen. Maar als we hier naar kijken:

Per miljard reizen/verplaatsingen:

1. Motoren: 1.640 doden per miljard verplaatsingen.

2. De fiets: 170 doden per miljard verplaatsingen.

3. Vliegen: 117 doden per miljard vluchten.

4. De ferry: 90 doden per miljard verplaatsingen.

5. Te voet: 40 doden per miljard verplaatsingen.

6. De auto: 30 doden per miljard verplaatsingen of reizen.

7. De trein: 20 doden per miljard treinreizen.

8. De bus 4,3 doden per miljard verplaatsingen.

Per miljard gereisde uren:

1. Motors: 4.840 doden per miljard uur

2. De fiets: 550 doden per miljard uren op de fiets.

3. Te voet: 220 doden per miljard uur

4. De auto: 130 doden per miljard uur

5. Ferry: 50 doden per miljard uur gevaren.

6. Vliegen: 30,8 doden per miljard uur gevlogen.

7. Trein: 30 doden per miljard uur.

8. De Bus: 11,1 doden per miljard uur bus.

3 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. Janneke van Vught

    Mooi, weer eens duidelijk dat die verschrikkelijke motoren gewoon achter slot en grendel moeten. 5 vrienden verloren in de afgelopen 20 jaar door die verschrikkelijke dingen. Maar ja, zeg niet tegen een motorrijder dat het ondingen zijn…

    • RHK

      Ik snap je reactie wel, maar een motorrijder leert al direct bij de rij-opleiding hoe kwetsbaar hij/zij is en dat je defensief moet rijden en er vanuit moet gaan dat men je vaak over het hoofd ziet. Helaas zie ik vele “motorrijders” ronduit asociaal rijden en vaak ook nog heel erg dom zonder beschermende kleding opstappen of onverantwoorde acties uithalen. Diegenen mag je van mij direct van de weg halen en hun fiets met het rijbewijs voor hun ogen door de shredder halen.
      Je snapt het inmiddels, ik ben naast voetganger/fietser/automobilist ook motorrijder en heb maar 1x in 28 jaar een schuiver gemaakt met de motor. Statisch gezien geen slechte score toch?
      Dat ongeluk werd overigens veroorzaakt door een asociale scooter die mij ‘s morgens in het schemerlicht zonder verlichting te voeren geen voorrang gaf toen ik van rechts kwam (hij/zij reed overigens veel te hard op de verkeerde weghelft in een 30Km zone). Je ziet hem pas erg laat en in een flits beslis je dan maar te remmen terwijl je in de bocht hangt, wetende dat je onderuit gaat maar wel een aanrijding kunt voorkomen. Je gaat onderuit, schiet over de stoeprand aan de overkant van de straat waarbij het omklappende stuur je hand dubbel slaat en komt net voor de sloot tot stilstand: de pijn en schrik komen pas later. Dader natuurlijk doorgereden en nooit gevonden, motor helemaal aan gort maar mede door beschermende kleding en helm weer opgestaan maar wel met afgescheurde pezen in de linkerhand en wat brandwonden van de hete uitlaat. Na een operatie en 2 jaar therapie werkt de duim nog steeds niet goed, maar ik laat me niet kisten door pijn en woede. Je lost er het probleem van de verhuftering in het verkeer en de maatschappij niet mee op en motorrijden is gewoon genieten voor mij : in de vrije buitenlucht even onthaasten.

      Een andere tweewieler zoals fiets of scooter gaat overigens om dezelfde reden ook onderuit als je in de bocht hangt en op het voorwiel remt, en die hebben vaak geen helm of beschermende kledij dus in potentie is voor hen zo’n actie veel gevaarlijker.
      Van een aanstormende auto of botsing met vangrails/vrachtwagens/auto’s daar wint niemand het van bij gebrek aan ingebouwde kreukelzones (de berijder van iedere tweewieler is zelf de kreukelzone… helaas).
      Ik weet niet onder welke omstandigheden jouw vrienden het leven hebben verloren maar laat mensen wel zelf kiezen of ze bereid zijn het hogere risico van motorrijden te aanvaarden. En ja.. het kunnen ondingen zijn maar daar zijn er vele van. In het verkeer ligt gevaar altijd op de loer, dat is een feit.

      Jouw voorstel om motoren helemaal te verbannen zal ik niet steunen want dan moet je vooral die jonge gastjes in hun snelle auto’s en racende scooters die alle verkeersregels aan hun laars lappen toch hun moordwapens af nemen. Dan zijn de fietsers, voetgangers en andere kwetsbare weggebruikers weer een heel stuk veiliger 😉

      (in antwoord op Janneke van Vught)
  2. Peter

    Er zijn meer auto’s en het is gewoon gevaarlijker autorijden vanwege het systeem dat vraagt om ongelukken.

    Het grote probleem met voetgangers en fietsen is dat ze niet te scheiden zijn van gemotoriseerd verkeer.
    Je legt het altijd af tegen een motor of auto.
    En als je valt dan kun je sowieso al lelijk vallen.
    Met je kop tegen de straatstenen of het asfalt aanknallen.
    Anderzijds is een ontmoeting met een auto of motor nooit zo prettig en kan het vaker rottig aflopen voor je.
    Ik ben altijd heel erg voorzichtig, maar een ongeluk zit in een klein hoekje.

    Heb toen ik jong was 1 keer een overhaaste reaktie gehad en een brommer geen voorrang gegeven tijdens het oversteken.
    Knalde met mijn hoofd tegen autoband op.
    De schade bleef beperkt en zonder gevolgen.
    Ik kijk dus wel beter uit, maar soms heb je het niet voor het zeggen.

Reacties niet toegestaan