Elektrisch rijden momenteel duurder dan op benzine

Door de hoge energieprijzen is een elektrische auto momenteel duurder per gereden kilometer dan een benzineauto, schrijft de Telegraaf.

Wie net een nieuw energiecontract heeft afgesloten betaalt bij thuisladen 16 euro voor 100 kilometer rijden, wie gaat tanken is voor 15 euro klaar. Het gaat hier om gemiddeld verbruik door een gemiddelde auto.

Volgens Roland Steinmetz van het Amsterdamse EVConsult laden veel mensen hun auto daarom op bij openbare laadpalen. Daar ligt het tarief vaak lager. "Maar dat prijsverschil kan niet voortduren", zegt hij tegen de krant.

Vorig jaar was je nog spekkoper met je elektrische auto: 100 kilometer rijden kostte toen 5 euro aan stroom, veel minder dus dan benzine. Consumenten betaalden toen 0,25 euro per kilowattuur stroom, nu 0,77 euro. Vattenfall rekent zelfs 1,10 euro.

Alleen mensen met een vast energiecontract zijn goedkoper uit, maar inmiddels heeft zes op de tien Nederlanders een flexibel contract.

Openbare laadpalen zijn dan dus de oplossing, maar ook Marco Eenennaam, expert elektrisch rijden bij de ANWB, denkt dat de prijzen daar omhoog zullen gaan. Goedkoper laden blijft echter mogelijk, benadrukt hij, door bijvoorbeeld gebruik van zonnepanelen of met een dynamisch energiecontract.