Het gaat rampzalig met de Nederlandse winkels

Op de binnenlandse markt tekent zich bijna een drama af, schrijft het FD. Winkeliers zien het volume van hun verkopen inmiddels met zo’n 5% slinken.  De onzekerheid die de eurocrisis en de al in het vooruitzicht gestelde extra bezuinigingen door de overheid met zich meebrengen, duwen de Nederlandse consument in het defensief. Daardoor is in mei het volume van de detailhandelsverkopen verder onderuitgegaan. Veel winkeliers leggen nu en de komende maanden het loodje. Veel meer leegstand van winkels zal het gevolg zijn. De supermarkten weten het hoofd nog redelijk boven water te houden, maar met name bij de ‘non-foodwinkels’ is de neergang sterk. De textielsupermarkten, woninginrichters en doe-het-zelfzaken doen het het slechtste. De internetwinkels weten hun marktaandeel verder uit te bouwen en zien de omzetten dit jaar met een procent of acht toenemen.

Bron(nen):   Het Financieele Dagblad