Philips stopt met de Senseo

Economie
vrijdag, 27 januari 2012 om 00:00
welingelichtekringen header 1
 Senseo was ooit een groot succes. Philips noemde het apparaat bij de introductie in 2001 ‘de grootste innovatie’ sinds de eerste volautomatische koffiezetter uit 1965. Na vier jaar kon Philips al de mijlpaal van tien miljoen verkochte exemplaren melden.
Gisteren liet het concern weten dat de teller inmiddels op 33 miljoen staat. Maar dat gebeurde wel in een persbericht over de verkoop van zijn belang in de merknaam Senseo voor € 170 mln aan zijn partner Sara Lee, meldt het FD. De koffiemaker, bekend van Douwe Egberts, krijgt daarmee volledige controle over het merk dat als het laatste grote consumentensucces van Philips wordt gezien. Philips heeft moeite huishoudens te verleiden een nieuw exemplaar te kopen. Die kiezen liever voor Nespresso-apparaten, die meer koffiesmaken bieden.
Dit vermoedelijk tot ergernis van Sara Lee, dat veel heeft verdiend met koffiepads voor de Senseo en dat zijn koffie- en theeactiviteiten apart naar de beurs wil brengen. In arren moede begon het bedrijf met de verkoop van koffiecups voor Nespresso-machines.