In het contract tussen de staat en de NS staat niet alleen dat de treinen op tijd moeten rijden, maar ook dat de reizigers tevreden moeten zijn. En de reizigers zijn niet tevreden. Niet over de punctualiteit, niet over de informatievoorziening en niet over het aantal zitplaatsen. De NS moet daarom een boete van 2,75 miljoen euro betalen. De boete was in 2012 al voorwaardelijk opgelegd zodat de NS tijd had om de situatie te verbeteren. De boete wordt nu definitief omdat verbetering vorig jaar is uitgebleven, schrijft staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansveld (PvdA) in een Kamerbrief. Over het algemeen waren de reizigers in 2013 niet positiever dan in 2012, daarom is de boete definitief geworden. De reizigers zijn overigens wel te spreken over de informatie die ze in de trein en op het station krijgen bij vertragingen of storingen. Ook zijn de stations en treinen volgens hen schoner dan in 2012. Voor de prestaties in 2013 heeft Mansveld ook een voorwaardelijke boete van 2,75 miljoen euro opgelegd. Als de NS de eisen voor klanttevredenheid dit jaar wel haalt, wordt die kwijtgescholden. Een besluit hierover wordt begin volgend jaar genomen.