Deze YouTubers leggen uit waarom ze zijn gestopt: “Het kostte vooral geld”

Vlogger worden, het is de droom van veel tieners. Lekker je leven filmen en schatrijk worden, denken ze dan. Maar je hele leven vastleggen, daar krijg je snel genoeg van. En rijk word je ook al niet. Drie ex-vloggers leggen aan Vice uit waarom ze zijn gestopt.

Geen vetpot
Saskia de Schepper (28) is de zus van de bekende vlogger Teske de Schepper. Via het kanaal van haar zus kon ze in 2010 eenvoudig een succesvolle start maken. Ze had dan ook al snel 10.000 abonnees. Haar grootste misvatting? “De gedachte dat je er makkelijk geld mee kunt verdienen. Voor ons was het een fulltime baan, we hadden duizenden views en fans, we werden op straat herkend, maar het dekte de kosten niet volledig. We hadden naast het kanaal gelukkig een filmproductiebedrijf, maar het was geen vetpot. Als YouTuber kun je wat centen verdienen met Google-advertenties, maar het meeste geld zit in merken die gesponsorde video’s inkopen. Alleen zitten daar netwerken, managers en pr-bureaus tussen die vooral zelf zoveel mogelijk willen verdienen, over jouw rug. Je krijgt maar een klein percentage van een voor jou onbekend budget, en daar wordt volgens mij ook vaak mee gesjoemeld. Maar je bent afhankelijk van die partijen, dus je moet met ze in zee gaan als je de huur wilt betalen.

Altijd iets moeten
Daniëlle Spoor-Oostwouder (25) uit Almere werkt als klantadviseur bij het UWV. In 2017 maakte ze vlogs voor vrouwen die met hun gewicht worstelen. Ze hield er mee op, omdat er niemand keek en omdat ze het niet meer leuk vond. “Ik schaamde me en ik was bang voor kritiek, maar vooral het gevoel dat je ‘iets moet’ zorgde ervoor dat ik er na een half jaar mee stopte. Kijk, ik had gemiddeld 36 views per video en geen enkele comment. Waar doe je het dan voor? Tegelijkertijd werkte ik fulltime en had mezelf met vloggen een extra parttime baan opgelegd waar ik me verantwoordelijk voor voelde. Een pakkende titel bedenken, editen, op pad gaan om leuke dingen te doen, en dat allemaal terwijl er geen haan naar kraait als je het niet zou doen.”

Het kostte vooral geld
IT’er Mick van der Waag (25) uit Utrecht had veel succes op YouTube met het parodiëren van bekende hits. Zijn versie van Alejandro van Lady Gaga is meer dan een half miljoen keer bekeken. Veel van de andere parodieën die hij samen met vrienden maakte werden honderdduizenden keren bekeken. En toch: “Het heeft ons vooral veel geld gekost. We waren arme studenten, dus een paar honderd euro per video was intens. En omdat wij parodieën maakten, konden we er ook geen geld mee verdienen door sponsordeals of iets dergelijks, omdat je onder het auteursrecht van de originele artiest valt. We probeerden het wel te monetizen door behind-the-scenes video’s te maken, maar daar keken natuurlijk veel minder mensen naar. Inmiddels zie ik helemaal geen muziekparodieën meer op YouTube – volgens mij is het genre een beetje verdwenen omdat je er niks mee kunt verdienen.”

Wat veel mensen onderschatten, is hoe lastig het is om geld te verdienen met YouTube. Dat is slechts voor weinigen weggelegd. Ook is het lang niet zo leuk als je denkt om je hele leven vast te leggen. Bij alle leuke en bijzondere dingen die je mee maakt, moet je de camera erbij pakken, terwijl je juist op die momenten wil genieten.

Bron(nen):   Vice Nederland