Drama op Italiaans wijnfeest: vier familieleden overlijden door kooldioxide-dampen

Een wijnfeest in het Italiaanse Paola liep slecht af voor vier mannen die zelfgemaakte wijn naar een slecht geventileerde schuur brachten. Ze raakten bewusteloos en stierven aan een koolstofdioxidevergiftiging.

Twee mannen waren 70 jaar oud, de derde was 50 en de vierde 45 jaar. Ze waren allemaal familie van elkaar. Een 36-jarige vrouw sloeg alarm toen ze de mannen in de schuur vond en raakte daarna zelf ook bewusteloos. Zij kon net op tijd gered worden.

Roberto Perrotta, de burgemeester van Paola, zegt dat het drama “veel pijn heeft veroorzaakt bij de gemeenschap.”

Bij het fermentatieproces van wijn komt veel koolstofdioxide vrij. Een slecht geventileerde ruimte kan daardoor heel snel heel veel zuurstof verliezen. Wie zich in zo'n ruimte, in dit geval de schuur, bevindt, kan binnen 60 seconden bewusteloos raken en overlijden. Een snelle reanimatie heeft vermoedelijk het leven van de vrouw gered.

Er loopt een strafrechtelijk onderzoek, omdat de schuur beter geventileerd had moeten zijn.