Er kijkt nog bijna niemand naar NLziet

Terugkijkkanaal NLziet, de ‘Nederlandse Netflix’, heeft het zwaar. De hoge verwachtingen worden nog niet waargemaakt. In de Volkskrant een artikel over hoe het de streamingsdienst van NPO, RTL en SBS het afgelopen jaar verging.

Een unieke samenwerking is het wel. Gezamenlijk wilden de oprichters ‘boven zichzelf uitstijgen en buiten de eigen grenzen treden’. Voor 7,95 kan iedereen die dat wil naar eerder uitgezonden programma’s kijken op de pc, tablet of smartphone, zonder reclame. Alleen, dat wil niet iedereen. Het aantal abonnees is niet vrijgegeven maar duidelijk is wel dat het niet storm loopt. Inmiddels kun je voor de helft van de prijs RTL programma’s terugkijken en is Netflix gelanceerd.

Volgens de directeur groeit het aantal abonnees wel degelijk gestaag. Toch maken Avrotros-directeur Eric van Stade en VPRO-directeur Lennart van der Meulen zich zorgen. NLziet is volgens hen slecht gepromoot en bevat te weinig uniek materiaal. De helft ervan kan gratis teruggekeken worden via Uitzending Gemist en populaire buitenlandse series ontbreken. En ook technisch gebied zou NLziet niet in orde zijn; Er is een verwarrende interface waarna je moet ‘grasduinen in de collecties’ van de verschillende omroepen, die elk hun eigen zoeksysteem hebben. Tot overmaat van ramp zitten er bugs in de site en in de app.

Volgens de Volkskrant is er één achterliggend probleem: Geen van de oprichters voelt zich verantwoordelijk voor het succes van de streamingsdienst. Hoe het verder moet, willen ze niet zeggen. Tv-directeur van de NPO, Frans Klein, zegt wel: ‘We gaan gestaag verder. Veel rechten waren nog niet geregeld voor NLziet, daar zijn we nu hard mee bezig. De catalogus wordt echt verder uitgebreid.’ Volgende maand start een nieuwe campagne voor NLziet.

 

Bron(nen):   De Volkskrant      

6 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. harrr

    Ik wil live al niet eens kijken naar die *omroepen*.. bagger tv, gelardeerd met een overvloed aan reclame. Alleen met het iq van een garnaal hou je dat een hele avond vol
    En dat dan streaming?.. nee, laat maar.

    • marianne martens

      hetzelfde als het verval van de winkelketens, overal drap en verval, inderdaad bagger maar educatief is het nieuwsgierig makend maar veel te weinig

      (in antwoord op harrr)
  2. Petercas

    Kijk zondagssmorgens maar eens tv,,3 zenders met bekeert u,2 zenders met wij voorspellen de toekomst van u lege portomonnee en 8 zenders druipend van de reclame,wil je een leuke film zien moet je extra betalen,doe mij maar niet.

  3. Marco Gorter

    Lijkt mij tijd voor een ander / modern model. Bij Netflix heb ik geen reclame voor een vast bedrag en kan ik kijken wat ik wil (de kids zijn er gek op!). Bij de kabel betaal ik zelfs veel meer aan UPC / Ziggo en alsnog heb ik reclame, voor mij niet te begrijpen aangezien het transportkanaal gelijk is (digitaal). Oude versus nieuwe markt / business model lijkt het. Ik ben voorstander van de nieuwe variant.

    • Janneke van Vught

      Als je een serie liefhebber bent dan schijn je bij Netflix goed te zitten, maar ik ben geen liefhebber van series.
      Ik wacht al heel lang op een fatsoenlijk filmaanbod maar dat vind ik nog steeds erg teleurstellend.

      (in antwoord op Marco Gorter)
  4. Burgermans

    Waarom zou je willen betalen voor programma’s die je ook gratis had kunnen zien?

Reacties niet toegestaan