Word je dik van brood? Nee, je wordt dik van te veel eten

Op gezette tijden laait de koolhydraatdiscussie weer op. Op dit moment is het ketodieet, dat vrijwel alle koolhydraten schrapt, erg populair. Maar diëtisten en voedingswetenschappers blijven er op hameren: alle koolhydraten vermijden is geen goed idee.

Soeplepel per dag
Diëtiste Tanja Callewaert legt uit in het AD: “Het gewone volkorenbrood is vandaag de dag wat op de achtergrond geraakt. Zo’n powerbrood met lijnzaad en chiazaad klinkt gezond, tot je weet dat die superfoods meer calorieën bevatten dan een stuk chocolade. Ze zijn gezonder, dat wel, maar je hebt er geen soeplepel per dag van nodig. Hetzelfde geldt voor noten.” 

Gemoute tarwekorrels
Ze vertelt ook hoe het nu zit met bruin brood dat wel bruin is, maar niet gezond. “Heel vaak worden gepolijste witte tarwekorrels gemout, een procedé dat vergelijkbaar is met het bakken van pijnboompitten: ze krijgen een bruine kleur, en daarmee ook het brood dat ervan gebakken wordt. Terwijl je eigenlijk witbrood – en dus snelle suikers – naar binnen werkt. Van welke graan dan ook gemaakt – haver, spelt – alleen brood dat uit volkorenmeel vervaardigd is, is nutritioneel gezien de juiste keuze.” 

Concentratieverlies
Toch begrijpt ze wel dat weinig koolhydraten eten helpt bij gewichtsverlies. “Een snee brood bevat zo’n 100 calorieën”, zegt Callewaert. “Dat zo’n koolhydraatarm dieet snel resultaat lijkt op te leveren, is dus logisch. Maar gezond is het allerminst. Koolhydraten zijn de benzine van ons lichaam. De hersenen draaien er zelfs volledig op: bij een tekort eraan krijgen we last van concentratieverlies, een slap gevoel en zullen ook onze fysieke prestaties naar beneden gaan”, aldus de diëtiste. 

Verder zegt ze dat elk dieet helpt. “Je valt af als je minder calorieën inneemt dan je dagelijks verbruikt. Door te schrappen dus. Als je brood weglaat, is dat niet anders.”

Opgeblazen gevoel
Veel mensen denken dat een opgeblazen gevoel komt door te veel koolhydraten. De haters spreken van een ‘broodbuik’, maar het tegendeel is waar. “Zo’n opgeblazen gevoel wijst meestal op een ongezonde of verwaarloosde darmflora. Brood uit je menu schrappen is dan inderdaad een gemakkelijke oplossing, die dan ook nog eens lijkt te lonen. Lijkt, want in plaats van gezonder, worden je darmen juist luier. Daarmee is je probleem niet opgelost, maar tijdelijk gecamoufleerd.”

“Het koolhydraatarme dieet mag dan een hype zijn, eigenlijk is het alleen geschikt voor mensen met een BMI hoger dan 30 die heel snel kilo’s kwijt moeten raken om gezondheidsredenen. Bovendien is zo’n dieet altijd tijdelijk en moet het professioneel begeleid worden,” klinkt het tot besluit.

Volkorenbrood
Het Voedingscentrum is het met haar eens. “Koolhydraten zijn onmisbaar”, zegt woordvoerder Lolkje de Vries. “Als je er te weinig van binnenkrijgt gebruikt je lichaam je eigen spiereiwit als energiebron. Volkorenbrood eten is een goede manier om koolhydraten binnen te krijgen omdat het naast koolhydraten ook andere waardevolle voedingsstoffen bevat zoals B-vitamines en mineralen zoals ijzer.”

Bron(nen):   AD