Het wetenschappelijke argument voor het eten van brood

Brood is al duizenden jaren een belangrijk onderdeel van het menselijke dieet, maar er wordt al decennia stemming gemaakt tegen brood, om allerlei, steeds wisselende redenen. Tegenwoordig beschouwen velen brood als een boeman in de voeding – je wordt er dik van en het is ongezond.  Je kan er, als je het allemaal gelooft, vreselijke dingen van krijgen. En al helemaal als er gluten in zitten.

Maar als je je laat leiden door wetenschappelijk gefundeerde, peer-reviewed studies over brood in relatie tot de gezondheid van de mens, dan kom je juist vooral veel tegen over de goede kanten van brood en zeker van volkoren brood, schrijft Quartz.

“We hebben verschillende meta-analyses uitgevoerd op volkorenconsumptie in relatie tot diabetes type 2, hart- en vaatziekten, kanker en voortijdige sterfte”, zegt Dagfinn Aune, onderzoeker aan de School of Public Health van Imperial College London. “Volkorenbrood, volkoren ontbijtgranen, bruine rijst en tarwezemelen komen allemaal heel goed uit de bus. Ze houden je gezond. Brood is niet de boeman die er van gemaakt is.”

Moet brood als ‘junkfood’ worden beschouwd? Integendeel, zegt Aune. “Volkoren brood is gezond, en veel volkoren granen eten heeft een groot aantal gezondheidsvoordelen,” zegt hij, verwijzend naar het verband tussen volkoren eten en lagere percentages hartziekten, kanker en sterfte. In zijn onderzoek blijkt dat het eten van 7,5 sneetje volkorenbrood per dag is gekoppeld aan ‘optimale’ gezondheidsresultaten.

Hoewel Aune niet “veel voordeel” ziet van het eten van witbrood, zegt hij dat er ook amper bewijs is dat wit brood heel ongezond is.

Dr Aune staat zeker niet alleen. “Brood is niet de schuldige”, zegt Nicola McKeown, een wetenschapper bij het Human Nutrition Research Center on Ageing van Tufts University. McKeown zegt dat geraffineerd (wit) brood ‘voedingsstofarm is’, maar ze zegt daarbij dat gewichtstoename meestal niet kan worden toegeschreven aan een enkel voedingsmiddel. Heel veel mensen in het westen eten te weinig vezels. Dat is wel echt ongezond. Meer volkorenbrood eten is een goede manier om deze tekorten te compenseren.

Anderen zijn het daarmee eens. “Als je kijkt naar grote voedingsonderzoeken bij mensen die gezond oud zijn geworden, zijn vezels en volle granen altijd belangrijke componenten van hun voeding,” zegt Joanne Slavin, een professor in voedingswetenschap en voeding aan de Universiteit van Minnesota tegen Quartz. Slavin zegt dat de vezels in volkoren voedingsmiddelen en brood de opname van vet en koolhydraten in de dunne darm vertragen en pieken in de bloedsuikerspiegel beperken. 

Natuurlijk levert brood ernstige problemen op voor mensen met coeliakie of een gevoeligheid voor gluten. Vermoedelijk heeft hooguit 6 procent van de wetserse mensen zo´n aandoending, zegt Alessio Fasano , MD, directeur van het Centrum voor Coeliakieonderzoek in het Massachusetts General Hospital.

Dus voor de andere 94% is brood niet de slechterik die er van gemaakt is. In het veel geroemde mediterrane dieet, dat zoveel gezonde oude mensen oplevert, zit niet alleen veel olijfolie en vette vis, maar ook veel volkorenbrood.

Studies die specifiek naar brood in dat dieet kijken, hebben aangetoond dat mensen die de meeste volkoren brood eten — zes sneetjes of meer per dag — de minste kans hebben op overgewicht of obesitas.

Om het samen te vatten, er zijn niet veel goede redenen om brood te kiezen als een van je doelwitten om minder van te eten. De hele dag witbrood eten is geen goede manier om slank te blijven. Maar als je probeert gezonder en slanker te worden door volkorenbrood te mijden bewijs je jezelf volgens talrijke studies een slechte dienst.

Bron(nen):   Quartz  Fob.uk