Slecht slapen door corona? 5 tips van de expert

Misschien slaap je altijd al niet zo goed of zorgt de coronacrisis voor zoveel stress dat je geen oog meer dicht doet. Dat is natuurlijk heel vervelend. Gelukkig zijn er simpele tips, die je kunnen helpen. Psycholoog en slaapexpert Daan Sleutjes geeft op de website van RTL Nieuws advies.

Zijn belangrijkste tips op een rij:

  1. Ritme
    “Bij bijna elk slaapprobleem helpt het om ritme en regelmaat aan te houden”, begint Sleutjes. “Door op vaste tijden naar bed te gaan en op te staan raakt je lichaam gewend aan deze tijden en dat komt de diepte en dus kwaliteit van je slaap ten goede.”
  2. Slaaphygiëne
    Maak je slaapkamer tot een prettige ruimte, waar het schoon en vooral koel is. Zet gerust een raampje open voor de ventilatie.
  3. Geen cafeïne en alcohol
    Neem geen cafeïne meer vanaf het eind van de middag, adviseert Sleutjes en laat alcohol helemaal staan. “Ook al zorgt alcohol er bij veel mensen voor dat ze sneller in slaap vallen, het zorgt ook voor een chemische slaap. En bij een chemische slaap slapen we minder diep en worden we logischerwijs ook minder uitgerust wakker.”
  4. Geen coronanieuws
    Sleutjes: “Om sneller in slaap te vallen is het slim om minimaal een uur, maar het liefst nog langer vóór je gaat slapen, afstand te nemen van de gedachten die je stress bezorgen. Kijk en lees dan dus bijvoorbeeld geen coronanieuws meer.”
  5. Wel sporten
    Doe overdag en ‘s avonds voldoende ontspannende activiteiten, zegt de expert. “Overdag kan dit actieve ontspanning zijn door te gaan sporten of een flinke wandeling te maken. ‘s Avonds kun je denken aan passieve ontspanning in de vorm van ontspanningsoefeningen of rustmomenten.”
Bron(nen):   Monozorg  RTL