Wetenschappers maken zich zorgen over resistente malariaparasieten

Ziekte, Gezondheid, gezondheidszorg
maandag, 29 april 2013 om 9:56
Wetenschappers maken zich zorgen over malariaparasieten die resistent zijn tegen medicijnen. In Cambodja zijn inmiddels 3 varianten van de parasiet ontdekt die bestand zijn tegen het veelgebruikte middel artemisinine. Deze varianten zijn genetisch niet verwant aan andere parasieten, volgens de . 'Artemisinine werkt momenteel nog heel goed. Het is het beste wapen dat we hebben tegen deze ziekte en we moeten het houden', zegt onderzoeker Olivo Miotto. De bio-informaticus van de Universiteit Mahidol (Thailand) en de Universiteit van Oxford heeft het DNA van honderden malariaparasieten vergeleken. Uit de analyse bleek dat in Cambodja inmiddels 3 resistente groepen rondwaren. Ze werden gevonden in het westen van Cambodja, meldt het tijdschrift . Dat gebied wordt door de onderzoekers omschreven als een broeinest van de resistente parasieten. Volgens het onderzoek zijn de nieuwe resistente populaties nog niet waargenomen op andere plaatsen in de wereld waar malaria voorkomt. Het is volgens Miotto nog niet duidelijk waardoor de parasieten resistent zijn geworden. Daar wordt nu onderzoek naar gedaan.