Goede voornemens? Vier tips om ze vol te houden

Het verschrikkelijke coronajaar 2020 zit er bijna op. Mogelijk heb je jezelf getroost met eten, drinken en bankhangen. Dan is de jaarwisseling een mooi moment om het tij te keren met een paar goede voornemens. Al is dat natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Daarom: vier tips die je kunnen helpen.

  1. Begin op 10 januari
    Na de feestmaand direct heel streng zijn voor jezelf is misschien zo'n somber vooruitzicht dat je het helemaal niet meer probeert. Bouw daarom rustig af en begin pas echt op 10 januari.
  2. Kies voor haalbare doelen
    Die marathon? Vergeet het voor nu, begin eens met 10 kilometer hardlopen. Tien kilo eraf? Zorg eerst maar eens dat je alle ongezonde dingen uit je huis bant en streef naar vijf kilo minder.
  3. Bedenk alternatieven
    Heb je een onbedaarlijke zin om een hele doos bonbons leeg te eten, zorg dan dat je een alternatief paraat hebt: een al voorgesneden fruitsalade in de koelkast, een telefoontje met een naaste, een wandeling, een muziekje, net wat jou past.
  4. Ontwikkel nieuwe gewoontes
    Mensen zijn gewoontedieren. We varen wel op routines. Zorg dus dat je een paar slechte gewoontes omruilt voor goede. Doe de chips de deur uit en knabbel 's avonds op een paprika, begin elke dag met een uur wandelen. Onthoud: het duurt zeker drie weken voor een nieuwe routine is ingesleten.