De beste slaaphouding

De meeste mensen houden vast aan hun favoriete slaaphouding en zijn er heilig van overtuigd dat dit ook de beste houding is, maar elke slaaphouding blijkt echter zijn voor- en nadelen te hebben. Voldoende slaap is enorm belangrijk, maar voor veel mensen vormt dit een probleem. Het advies van MNN is om vast te houden aan een slaaphouding die het meest comfortabel is, maar het kan geen kwaad om een andere slaaphouding te proberen bij slaapproblemen of als je regelmatig wakker wordt van de pijn. Hieronder volgt een lijstje met de voor- en nadelen van verschillende slaapposities.

Rugslapers

Op de rug slapen is de beste slaaphouding om rimpels in het gezicht, hals en decolleté te verminderen, omdat er tijdens het slapen geen druk komt te liggen op de huid. Daarnaast wordt deze slaaphouding ook beschouwd als de beste houding voor de gezondheid van de ruggengraat. Het nadeel is dat veel mensen die op hun rug slapen kampen met snurkproblemen; bij mensen die last hebben van slaapapneu of een verkoudheid is dit nog erger.

Zijslapers

De kans op snurken wordt op je zij aanzienlijk verminderd, daarnaast is het goed voor de bloedsomloop en vooral zwangere vrouwen vinden het meestal de meest comfortabele positie. Het nadeel van deze houding is dat het rimpels op de zijkant van je gezicht (aan de kant waarop je het vaakst slaapt), op de hals en op de borst kan veroorzaken. Ook kan het leiden tot last in de schouders en/of heupen.

Buikslapers

Ook mensen die op hun buik slapen hebben minder snurkproblemen, omdat het de luchtwegen open laat. Deze slaaphouding levert echter wel de meeste rimpelproblemen op en het kan voor druk zorgen op de onderrug, dus deze houding is alleen aan te raden voor mensen zonder rugproblemen.

Bron(nen):   MNN