Eindelijk bewijs: ook bacteriën dragen bij aan het ontstaan van kanker

Voor het eerst zijn er sterke aanwijzingen gevonden dat bacteriën bijdragen aan het ontstaan van kanker. Dat meldt de Volkskrant.

Hoogleraar immunologie Sjaak Neefjes van het Antoni van Leeuwenhoek ontdekte dat de salmonellabacterie die buiktyfus veroorzaakt, betrokken is bij het ontstaan van galblaaskanker. Zijn onderzoek wees ook uit dat de bekendere salmonellavariant, waardoor mensen voedselvergiftiging oplopen, bij muizen bijdraagt aan de vorming van darmtumoren.

Salmonellabacteriën dringen een menselijke cel binnen om te kunnen groeien, legt Neefjes uit. Ze gaan dan tientallen eiwitten produceren om te overleven. Twee van die eiwitten leveren ‘onbedoelde schade op’. Cellen die al twee specifieke genetische foutjes hebben opgelopen, veranderen daardoor in tumorcellen. Neefjes benadrukt dat de bacteriële infectie op zichzelf dus lang niet altijd tot kanker leidt, maar dat hij er wel aan kan bijdragen.

Volgens de hoogleraar zijn er al langer vermoedens dat bacteriën kanker kunnen veroorzaken. Zo krijgen mensen die ooit een maagzweer hebben opgelopen vaker maagkanker en lopen vrouwen na een infectie met chlamydia meer risico op baarmoederhalskanker. Hij denkt dat er veel meer bacteriën bijdragen aan het ontstaan van diverse soorten kanker.

Bron(nen):   Volkskrant

1. Sjaak

Dat wisten we natuurlijk al. Next!

2. bladvoormijnmond

n en op uw lijf leven biljarden bacteriën en voor elke cel in uw lichaam zijn tien bacteriën terug te vinden. Dat – en meer – blijkt uit een zeer grootschalig en interessant onderzoek.

Voor het eerst hebben onderzoekers de bacteriën die in en op ons lichaam leven in kaart gebracht. Een enorme onderneming. “Zoals de ontdekkingsreizigers in de vijftiende eeuw de grenzen van nieuwe continenten beschreven, zo hebben wij een nieuwe technologische strategie ontwikkeld om de bacteriën in en op het menselijk lichaam te omschrijven,” zo vertelt Francis S. Collins namens het NIH (National Institute of Health, onderdeel van het Amerikaanse ministerie van gezondheid).

Bron

3. Burgermans

Kunnen die bacteriën zelf geen kanker krijgen?