Zware botten, gezonde spelt en andere dieetfabeltjes

Of je nu een healthfreak bent of overgewicht hebt, er is vast wel één fabel uit onderstaand lijstje waar je in geloofde.

1. Zware botten
Zware botten zijn een slap excuus voor overgewicht. Het gewicht van de botten verschilt een heel klein beetje per persoon, maar het scheelt hooguit twee kilo.

2. Sporten is gezonder dan bewegen
Er zijn veel aanwijzingen dat bewegen net zo gezond is als sporten. Vooral de hele dag zitten is slecht. Beter meerdere uren op een dag in beweging dan drie keer in de week een uurtje sporten.

3. Groenten zitten vol vitamine C
In de meeste groenten, behalve paprika en kool, zitten tal van vitaminen, maar slechts een beetje vitamine C. Dat zit met name in grote hoeveelheden in fruit.

4. Spelt is gezonder dan tarwe
Wat voedingswaarden betreft is het verschil tussen spelt en tarwe minimaal. Ook in spelt zitten gluten. Wil je toch speltbrood eten, kijk dan goed op de verpakking of het niet toch voor een deel uit tarwe bestaat.

5. In een kroket zitten vooral gezonde vetten
Helaas voor de liefhebber, een kroket bestaat voor de helft uit verzadigde en voor de helft uit onverzadigde vetten.

6. Een A-merk is altijd gezonder dan een huismerk
Dat verschilt erg per product. Laatst bleek uit onderzoek van de Consumentenbond dat de sandwichspread van Heinz veel meer zout bevat dan sandwichspread van het huismerk.

7. Van eten na 19 uur ‘s avonds word je dik
Van te veel eten word je dik, het tijdstip doet er niet toe, zolang je dus maar niet meer calorieën binnenkrijgt dan je verbrandt. Wel is het zo, dat wanneer je laat eet, je overdag in de verleiding kunt komen om te veel tussendoortjes te nemen.

 

Bron(nen):   Metro