6 slechte gevolgen van een low-carb dieet

Brood, pasta, aardappels, ze hebben een slechte reputatie vanwege de hoeveelheid koolhydraten. Er zijn dan ook talloze diëten waarbij je ze moet laten staan. Maar koolhydraten zijn onmisbaar voor je lichaam, kijk maar wat er gebeurt als je ze schrapt:

1. Je verliest veel water en geen vet – De kilo’s vliegen er af, maar wat er verdwijnt is water en zodra je stopt met zo’n dieet kom je natuurlijk gewoon weer aan

2. Je krijgt last van constipatie – Het maag- en darmstelsel heeft te lijden onder het gebrek aan koolhydraten. De stoelgang kan verharden en vastlopen

3. Je voelt je minder vitaal – Sporten en weinig koolhydraten eten gaat niet samen. Je hebt minder energie want die energie komt normaal gesproken van koolhydraten

4. Je krijgt een slechte adem, je raakt vermoeid en je wordt duizelig of misselijk – Als je lichaam koolhydraten verteert, komen er suikers vrij die voor sommige organen, zoals de hersenen, de enige energiebron zijn. Zonder koolhydraten moeten je hersenen andere brandstoffen zoeken, zoals kleine koolstofatomen. Daardoor krijg je deze ‘koolhydratengriep’

5. Je krijgt een slecht humeur – Zonder koolhydraten produceren je hersenen minder serotonine, of wel het gelukshormoon. Serotonine beïnvloedt onder meer je stemming, je eetlust, je zelfvertrouwen en je seksuele activiteit

6. Je gaat vetter eten om de koolhydraten te vervangen – En daardoor krijg je vaak evenveel calorieën binnen als vóór het dieet

 

Bron(nen):   Het Laatste Nieuws      

8 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. Ko Herent

    1. Ja en je bloeddruk gaat omlaag omdat die vele grammen zout niet meer binnen krijgt van het brood. Is vocht vasthouden dan beter?

    2. Onzin. Je kunt salade eten, prinsessenboontjes, enz. Die geven voldoende voor een normale stoelgang.

    3. Onzin. Je lichaamstaal haalt de energie uit het lichaamsvet. Dat is nou juist het principe van het koolhydratenarm dieet.

    4. Alleen de eerste dagen, en je moet zorgen net niet in ketose te komen dan heb je
    deze verschijnselen maar van korte duur.

    5. Integendeel je wordt euforisch.

    6. Uiteraard krijg je meer vetten binnen. Het gaat niet om de calorieën maar om de koolhydraten.

    Wat een achterhaalde onzin wordt hier neergezet.

  2. Burgermans

    Ieder pondje gaat door het mondje, Maroesha.

  3. addicoco

    Kletsika. De koolhydraatstapelaars brood, rijst, pasta aardappel etc. zijn niet de enige manier waarop je koolhydraten binnenkrijgt. In peulvruchten en fruit zijn ze ook in ruime mate aanwezig. Voldoende voor je als je tenminste geen duursporter op hoog niveau bent. Mijn eigen ervaring met afbouwen van deze stapelaars is positief en heeft alleen maar positieve effecten. Geen last van constipatie. Je darmen hebben vezels nodg en geen kooolhydraten voor de afvoer van poep. Je hersens krijgen meer dan genoeg uit de rest van een gezond dieet. Je mond wordt schoner, minder plak aan je tanden en kiezen, je wordt vitaler doordat je die slome suikers niet meer binnenkrijgt en als gevolg van dit alles wordt je humeur ook beter.

  4. Stomme Prutser

    Koolhydraten vind ik lekker. Vet ook. Eiwitten ook, lekker lekker lekker. Maar koolhydraten zijn het lekkerst, hoe slomer hoe beter, liefst met een beetje vet. Nee, die sla ik niet over.

    En het is vandaag weer een mooie dag.

  5. Jaap Aap

    Koolhydraten zijn net zo onmisbaar als vetten, eiwitten, mineralen, vitaminen en alle andere essentiële bouwstenen. Het gaat er slechts om de juiste hoeveel en balans te vinden. Het volledig vermijden van een of andere groep is per definitie stompzinnig.

  6. Vogelbeest

    In vlees en groenten zitten ook koohydraten. Ze volledig vermijden is vrijwel onmogelijk

Reacties niet toegestaan