Hoeveel groente en fruit moet je nu echt eten voor een goede gezondheid?

Het Voedingscentrum adviseert twee stuks fruit en 250 gram groente. Dat is zeker goed voor de gezondheid, maar eigenlijk te weinig, zeggen onderzoekers nu. Het moet minstens twee keer zoveel zijn.

800 gram groente en fruit is wat Britse wetenschappers aanbevelen na de analyse van 95 studies over het onderwerp. Wie zich aan de oude richtlijn houdt, heeft 15 procent minder kans om voortijdig te sterven in vergelijking met wie nooit groente en fruit eet. Maar haal je de 800 gram per dag dan wordt de kans dat je te vroeg doodgaat maar liefst 31 procent kleiner. Het risico op hart- en vaatziektes wordt een derde lager en de kans op kanker neemt met 13 procent af.

De onderzoekers schatten dat als iedereen 10 porties groente en fruit (of 800 gram) per dag zou nemen, wereldwijd 7,8 miljoen voortijdige sterfgevallen zouden kunnen worden voorkomen. Uit het onderzoek blijkt dat vooral appels, peren, citrusvruchten, bladgroenten zoals sla en spinazie en kruisbloemige groenten, zoals broccoli en bloemkool beschermen tegen hart- en vaatziekten. Gele groenten, zoals paprika’s en wortels en groene groenten als bonen, spinazie en broccoli helpen tegen kanker.

Hoofdonderzoeker dr. Dagfinn Aune van het Londense Imperial College zegt: “Veel groente en fruit eten heeft gigantische gezondheidsvoordelen. Het verlaagt je cholesterol en versterkt je bloedvaten en je immuunsysteem. Dat komt onder meer door de vele antioxidanten, die DNA-schade herstellen en de kans op kanker verkleinen.”

Bron(nen):   The Independent