Onderzoekers weten hoe je veroudering tegen kunt gaan

Ziekte, Gezondheid, gezondheidszorg
maandag, 08 oktober 2018 om 12:40
Het geheim van de eeuwige jeugd, dat willen we allemaal wel weten. Onderzoekers hebben wat dat betreft een interessante ontdekking gedaan. Een stofje dat in groente en fruit zit blijkt veroudering tegen te gaan. De groep wetenschappers, onder leiding van professor in de moleculaire genetica, Paul D. Robbins, van de University of Minnesota Medical School, heeft aangetoond dat het mogelijk is om de schade die verouderde cellen aanrichten te verminderen en zo de gezondheid te verbeteren en de levensverwachting te verhogen. Het effect was zelfs nog sterk wanneer de behandeling pas later in het leven werd gestart. De onderzoekers hebben daartoe bij verouderde muizen fisetine toegediend. De stof, die in veel groente en fruit aanwezig is, bleek positieve effecten te hebben op de gezondheid en levensduur van de dieren. Fisetine, dat bijvoorbeeld veel in aardbeien zit, maar ook in kiwi's en tomaten, vermindert het aantal beschadigde cellen in het lichaam, waardoor de gezondheid verbetert. "Deze resultaten laten zien dat we de periode dat we gezond zijn kunnen verlengen, zelfs nog aan het eind van het leven," aldus Robbins. "Maar er zijn nog veel vragen onbeantwoord, zoals wat de juiste dosis zou moeten zijn," klinkt het bescheiden. Het is niet voor het eerst dat over het nut van fisetine wordt gesproken. Wel is voor het eerst aangetoond, al is het bij muizen, dat de stof veroudering tegen gaat.
Bron: Science Daily