‘Healthy chic’ en cannabisgerechten: dit zijn de horecatrends van 2019

Gezond eten blijft belangrijk. Ook willen we in toenemende mate weten waar ons voedsel vandaan komt. Dat concludeert reserveringsplatform TheFork, die op basis van marktonderzoek vier duidelijke horecatrends signaleert.

1. Transparantie
Klanten willen meer informatie over de herkomst, verwerking en productiemethoden van hun eten. Ze hebben meer oog voor het milieu en diervriendelijkheid. Horecabedrijven spelen daarop in door aandacht te besteden aan eerlijke handel, scharrelvlees en klimaatimpact en daar hun klanten van op de hoogte te stellen.

2. Plantaardig 
We gaan minder en minder vlees eten en zweren zelfs steeds vaker alle dierlijke producten af. Restaurants zullen daarom met een steeds beter veganistisch aanbod komen en experimenteren met veganistische concepten.

3. Ervaringen
Voor steeds meer jongeren draait uiteten gaan niet per se om het eten, maar gaat het om een totaalervaring. Denk aan een bijzondere inrichting, een speciaal thema of een kunstig opgemaakt bord. Je ziet die beleving terug in de vele pop-uprestaurants die ook vaak met lokale en seizoensgebonden producten werken.

4. Gezond
Gezond eten blijft de trend, maar de focus komt dit jaar meer te liggen op functionele ingrediënten. Neem bijvoorbeeld collageen voor een mooiere huid, cannabis om te ontspannen en stressverlagende hibiscusthee. Met dat idee in het achterhoofd ontstaan ‘healthy chic’ restaurants, holistische eetgelegenheden en eetcafés die zich richten op specifieke diëten.