Waarom optimisten beter slapen (en hoe je toch in slaap valt)

Miljoenen Nederlanders worstelen met slaapproblemen. Elk uur wakker worden, moeilijk in slaap vallen of veel te vroeg wakker schrikken, het kan een grote invloed hebben op je leven. Heb je last van slecht slapen, dan kan dat komen omdat je pessimistisch bent ingesteld, blijkt uit nieuw onderzoek.

De onderzoekers van de universiteit van Illinois bevroegen 3.500 mensen tussen de 32 en 51 jaar. Degenen die optimistisch waren van aard sliepen stelselmatig langer en beter. Ze hadden minder last van slapeloosheid. Mogelijk komt dat doordat optimisten minder stress hebben, redeneren de wetenschappers.

Psychologe en slaapexpert Annelies Smolders vindt het eigenlijk heel logisch. “De mensen die ik in mijn praktijk zie, of die online bij mij aan de slag gaan, dat zijn bijna nooit rustige zieltjes. Zij vermelden dat ze naast hun slaapproblemen ook veel piekeren en panikeren, dus die twee gaan zeker hand in hand. Iedereen moet inslapen en eigenlijk worden we om het uur wakker, dat is iets wat goede slapers vaak niet beseffen,” vertelt ze in Het Laatste Nieuws.

“We hebben dus eigenlijk in onze slaap allemaal zo nu en dan een wakker momentje. Alleen gaan pessimisten daar vaak niet goed mee om. Zij gaan zich daarover opwinden, raken in paniek en trainen zichzelf zo onbewust in chronisch slecht slapen. Bij optimisten zie je daarentegen veel meer de houding van ‘het is wat het is’ en die mensen maken dan ook minder stresshormonen aan.”

Ze heeft drie tips voor slechte slapers:

  1. Denk aan iets neutraals: tel terug van 100 naar 0, verzin wat je morgen gaat eten of denk aan wat je het laatst las online.
  2. Sta op: blijf niet naar het plafond staren, maar ga uit bed. Loop een rondje, drink een glas water, lees wat.
  3. Ga later naar bed: stap pas in bed als je écht moe bent. Vaak ben je dan te uitgeput om lang te piekeren.