Last van je darmen? Deze noot kan je helpen

Iedereen weet inmiddels wel dat noten super gezond zijn, maar welke kun je dan het beste nemen? Geen borrelnootjes of pinda’s helaas. Het is de toch wat bittere walnoot die verreweg het best is, zeker voor je darmen.

Dat concluderen onderzoekers van UConn Health and Texas A&M University op basis van onderzoek bij muizen. De proefdiertjes hadden allemaal last van een ontstoken dikke darm. Door middel van een dieet rijk aan walnootsupplementen herstelden ze veel sneller dan de muizen die normaal voedsel kregen. Volgens de onderzoekers kunnen walnoten zelfs darmziekten voorkomen.

“Voor je darmen is het hoogstnoodzakelijk dat je voldoende vezels eet”, aldus osteopaat en voedingsdeskundige Lynn De Merlier. “En een goede bron van vezels zijn uiteraard noten, met in het bijzonder walnoten. Zij zijn vooral rijk aan niet-oplosbare vezels. Die nemen vocht op en geven je stoelgang de juiste structuur. Ze verlaten je lichaam onveranderd, maar zorgen er wel voor dat je darmen goed kunnen bewegen door meer volume te geven aan de voedselbrij die erin zit.”

Verder zitten walnoten vol omega 3-vetzuren. “Omega 3-vetzuren zijn gezonde vetten die werken als smeerolie voor je brein, goed zijn voor een uitstekend geheugen, snelle informatieverwerking en goede signaaloverdracht in je lichaam. Neem je weinig omega 3-vetzuren op, dan heb je meer kans op ontstekingen, hart- en vaatziekten en een hoge bloeddruk. Bovendien helpen omega 3-vetzuren bij de aanmaak van serotonine, het gelukshormoon”, aldus apotheker en orthomoleculair voedingsspecialist Carmen Cheung.