Dit is de top tien van meest gegeten fruit: hoe gezond zijn druiven nou echt?

Van half september tot half oktober worden de meeste druiven geoogst. Ze liggen dus weer vers in de winkel, en dat willen we (w)eten: de druif staat op zes bij de meest gegeten fruitsoorten. Maar zijn ze wel zo gezond?

“Druiven leveren vocht en voedingsvezels die samen zorgen voor een goede darmwerking. Die goede darmwerking is weer heel belangrijk om je lichaam van binnen goed schoon te houden. Ook leveren ze allerlei vitamines en mineralen die je lichaam beschermen en je helpen goed te functioneren”, zegt voedingsdeskundige Frouwkjen van Duin tegen het AD. Druiven zijn net als al het fruit dus heel gezond.

Druiven bevatten bijvoorbeeld minder vitamine C dan kiwi’s, aardbeien of citrusfruit, maar ze leveren wel weer meer kalium.” Afwisselen is dus het advies. Wat voedingsstoffen betreft zijn er nauwelijks verschillen tussen soorten druiven. Wel zitten er door het hoge suikergehalte relatief veel calorieën in: zo'n 67 kcal per 100 gram. Dat is vergelijkbaar met kiwi's en appels, maar twee keer zoveel als in bijvoorbeeld aardbeien.

Top tien meest gegeten fruit in Nederland:

1. Appel
2. Banaan
3. Peer
4. Mandarijn
5. Sinaasappel
6. Druiven
7. Aardbeien
8. Kiwi
9. Ananas
10. Meloen