Rat op zinkend schip

Na nog geen anderhalf jaar hoofdredacteur te zijn geweest van HP/De Tijd is Jan Dijkgraaf vertrokken naar Powned. In het persbericht van uitgever Audax werd Dijkgraaf geprezen als een vernieuwer, maar als je zijn arbeid met een ander oog bekijkt, moet je vaststellen dat een rat het zinkende schip verlaat.

Bij zijn aantreden zette Dijkgraaf direct een hoge borst op. Hij zou wel eens even laten zien hoe je van een weekblad een succes moest maken. Als een provinciaal met een minderwaardigheidscomplex begon hij – net als Wilders, overigens – meteen af te geven op de grachtengordel. Nieuwe lezers van HP/De Tijd zouden worden geronseld worden in Almere en omstreken komen, de focus werd gericht op de mannelijke Opzij-lezer of zoiets, en nog meer van dat soort onzin.

Juist deze week zijn de oplagecijfers over het jaar 2009 bekend gemaakt, dus laten wij eens kijken wat Dijkgraaf ervan terecht heeft gebracht. Begin 2009 had HP/De Tijd een betaalde oplage van 29686. Eind 2009 waren daar nog 25391 van over. Een min van 4295, het grootste verlies (zo’n 15%) ooit dat HP/De Tijd in één jaar heeft beleefd. Overigens is de neergang in het eerste kwartaal van 2010 gewoon doorgegaan. HP/De Tijd zit inmiddels ruim onder de 25.000.

Nu kun je zeggen: het is jammer van die abonnees, maar met de advertenties gaat het vast geweldig. Dat is niet het geval. Het aantal betaalde advertentiepagina’s in de HP/De Tijd-nummer bedraagt de laatste tijd nauwelijks meer dan één (1) of twee (2) – op de ruim zeventig (70) pagina’s in het totaal.

Lees verder

Bron(nen):   Max Pam